|
گزارش کامل از حاشیه و متن جلسه هیئت دولت
رییس جمهور، وزرا و معاونین رییس جمهور و پس از پایان اولین جلسه هیئت دولت یازدهم در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ گفتند.
به گزارش علمدار بصیر: رییس جمهور، وزرا و معاونین رییس جمهور دیروز و پس از پایان اولین جلسه هیئت دولت یازدهم در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ گفتند. منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید البته در جلسه دیروز منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید نیز قرائت شد که متنان به شرح زیر است: بسمالله الرحمن الرحیم منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید 1- خداوند را در همه حالات ناظر بر اعمال و رفتار خویش و مسئولیت را امانتی الهی بدانم. 2- همه آحاد مردم ایران را از همه اقوام و مذاهب الهی و بدون توجه به تفاوتهای فردی، جنسیتی و گروهی، محترم بشمارم و از حقوق، حریم خصوصی، حیثیت و شرافت آنان پاسداری کنم و در استفاده از تمام سرمایههای انسانی کشور بکوشم. 3- هدف اول من تامین مصالح پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و در صورتی که بین منافع فردی حزبی، سازمانی، قومی و حرفهای من با مصالح ملی تضادی باشد، از منافع خود بگذرم و مصالح ملی را مبنای تصمیم قرار دهم؛ در تمام تصمیمات و اقدامات خود، سیاستهای کلی نظام (ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری)، برنامههای توسعه، قوانین و اولویتهای اعلام شده از طرف رییسجمهور را مد نظر قرار دهم. 4- اندیشهام در مدار اعتدال، تصمیماتم بر مبنای تدبیر و رفتارم در چارچوب قانون باشد و از تندروی، شتابزدگی و خودسری بپرهیزم. 5- همواره از دروغ بپرهیزم؛ به شعور و افکار عمومی احترام بگذارم؛ از دستکاری در اطلاعات و یا ارایه اطلاعات به گونهای که موجب فریب دیگران به ویژه مسئولان عالی نظام شود به شدت پرهیز کنم؛ به عنوان امین نظام جمهوری اسلامی، اطلاعات و اسرار نظام را حفظ نمایم؛ چه در زمان مسئولیت و چه بعد از آن رازدار باشم. 6- در تمام تصمیمات و اقدامات خود جویا و پذیرای نقد و نظر دیگران باشم، مسئولیت خطاهای خود را بپذیرم؛ برای دیدگاه مخالف و انتقاد، ارزش قائل باشم و خود را مقید به گزارشدهی منظم به رییسجمهور و مردم بدانم. 7- نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مدیریت خود محدود نکنم، بلکه تعاملات بین سازمانی و همافزایی های فراسازمانی را مدنظر قرار دهم. در این راه به ویژه با وزارتخانههای همگروه، فراتر از منافع سازمانی و با هدف دستیابی به اهداف ملی همکاری مؤثر داشته باشم. 8- مبنای واگذاری مناصب را شایستگی، راستگویی و درستکاری قرار دهم و نزدیکان سببی و نسبی من در انتصابات از هیچ امتیاز و تقدمی برخوردار نباشند. 9- مدیران زیردست خود را برای پذیرش مسئولیتهای بزرگتر و بلند رتبهتر آماده کنم و کارکنان خود را به مثابه سرمایهای بپندارم که بهرهوری و بالندگی آنها بر عهده من است. 10- نظرات تخصصی مدیران قبلی، کارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جویا شوم و به آن توجه ویژه کنم. 11- حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم؛ در ارایه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانهها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاعرسانی دولت هماهنگ عمل کنم. 12- سرمایههای هستی چون انرژی، محیط زیست و نیروی انسانی را سرمایههای تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازی آنها کوشش کنم و این سرمایه را همچون میراثی بپندارم که از گذشتگان به ما رسیده است و چون امانتی بپندارم که باید به آیندگان برسانیم. 13- هر گاه به این جمعبندی برسم که توان لازم برای انجام مسئولیت را از دست دادهام مراتب را به رییسجمهور اعلام کنم و زمانی که میخواهم سازمان تحت مدیریت خود را تحویل مسئول بعدی دهم، تمام اطلاعات و تجربیات خویش را به جانشین خود منتقل کنم. من در پیشگاه قرآن کریم و در برابر رییسجمهوری اسلامی ایران به خداوند قادر متعال سوگند میخورم که همواره در دوران مسئولیت خود به منشور اخلاقی دولت «تدبیر و امید» متعهد باشم و همه توان خود را در راه ایفای وظیفهام بکار گیرم. هیئت دولت 10 مصوبه دولت احمدینژاد را لغو کرد همچنین هیئت وزیران در جلسه امروز خود که بیش از سه ساعت طول کشید، بعداز اظهارات روحانی و قرائت منشور اخلاقی دولت، تصمیمات و مصوباتی مهم اتخاذ شد که از جمله آنها برای بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه است. در این جلسه، هیات دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود. این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسیَهای تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف 2 ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیمگیری نهایی به دولت ارائه کند. هیات دولت همچنین تصویب کرد که بانک مرکزی و وزارتخانههای مربوط اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور بویژه تخلیه و ترخیص کشتیهای حامل کالاهای اساسی را به عمل آورند. در این جلسه، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی موظف شد: الف- ظرف حداکثر دو هفته لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 را تدوین و به دولت ارایه کند. ب- گزارش اجرای قانون برنامه پنجم را پس از اخذ گزارش دستگاههای مربوط تدوین و به دولت ارایه نماید تا در هنگام ارایه بودجه سال 1393 مطابق قانون به مجلس شورای اسلامی و مردم ارایه شود. ج- لایحه بودجه قانون سال 1393 را سریع تر تدوین و به دولت ارایه نماید تا در موعد قانونی مقرر، تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. هیات دولت همچنین تعدادی از آییننامههای اجرایی و اساسنامهها و موضوعات پیشنهادی دستگاهها که در دولت قبل به تصویب رسیده بود ولی به دلیل تغییر دولت ابلاغ نشده بود را مجددا بررسی و تصویب کرد که در سیر ابلاغ قرار خواهند گرفت. دولت همچنین تعدادی دیگر از این موارد برای بازنگری و در صورت لزوم برای اصلاح به دستگاه های مربوطه و کمیسیون های هیات دولت ارجاع داد تا پس از بررسی بیشتر در دستور کار دولت قرار گیرند. دولت کنونی همچنین 10 مصوبه دولت قبل را که متضمن ایجاد امتیاز خاص برای اشخاص حقیقی و حقوقی بود و یا تعهد مازاد بر اعتبار برای دستگاهها ایجاد مینمودند را لغو کرد. بر اساس دستور رییس جمهور، مقرر شد دستگاههای اجرایی اقداماتی را که می توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند. اعضای هیئت دولت با پایان جلسه و گرفتن عکس یادگاری، به جمع خبرنگاران آمده و به سوالات آنها پاسخ دادند. روحانی: مصوبه دولت برای تامین کالاهای قانون اساسی حسن روحانی رئیسجمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل اولین جلسه هیئت دولت گفت: خدا را شاکرم که اولین جلسه هیئت دولت تشکیل شد و در این جلسه معاونین و وزرا سوگندنامه اخلاقی دولت را قرائت کردند. وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه هیات دولت یازدهم افزود: با برگزاری این جلسه حماسه سیاسی مردم تکمیل شد. وی با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت گفت:اولین مصوبه دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم بود تا مردم از ناحیه تامین این کالاها نگرانی نداشته باشند. رییس جمهور همچنین با اشاره به بحث نجات دریاچه ارومیه گفت: من قول داده بودم تا در اولین جلسه هیئت دولت تصمیمی برای نجات دریاچه ارومیه اتخاذ شود و کارگروهی در این زمینه زیر نظر وزیر نیرو تشکیل شد تا تصمیمات لازم دراین باره گرفته شود. *وزیر اقتصاد و دارایی :تعیین سود بانکی بر اساس عقود اسلامی علی طیبنیا وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به برنامه عملیاتی خود برای اقتصاد کشور گفت: انشاءالله این برنامه عملیاتی تا اواخر این هفته ارائه خواهد شد. همچنین وزیر اقتصاد از تصمیم این وزارتخانه برای تعیین نرخ سود بانکی بر اساس عقود اسلامی خبر داد. *وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:منتفی شدن افزایش قیمت نرخ مکالمات تلفنهای ثابت و سیار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران با اشاره به منتفی شدن بحث افزایش قیمت مکالمات تلفنهای سیار و ثابت گفت: بر اساس مصوبهای که ما پیش از این داشتیم قیمت مکالمات تلفنهای ثابت و سیار افزایش پیدا میکرد که ما با بخشنامهای این افزایش را منتفی کردیم. وی افزود: فکر کردیم که شاید درست نباشد که در ابتدای دولت چنین فشاری به مردم وارد شود. *باید به سمت بازگشایی خانه سینما با رعایت مسائل قانونی حرکت کنیم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اولویتهای خود در حوزه فرهنگ گفت: ما اولویتهای زیادی در بخش فرهنگ داریم اما مهمترین برنامه ما این است که شورای فرهنگ عمومی را فعال کنیم. وی افزود: در شرایطی هستیم که آسیبهای فرهنگی فوقالعادهای علیه ما وجود دارد و ماهواره و مسائل دیگر امروز فرهنگ کشور را تهدید میکند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از این رو ما باید در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی و همچنین ارتقاء فرهنگ اسلامی کار و فعالیت کنیم که یکی از اولویتهای دولت نیز همین است. همچنین جنتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بحث خانه سینما گفت: خانه سینما یک قرارگاه برای سینماگران است که مسائل صنفی خود را مطرح میکنند و ما باید به سمتی برویم که با رعایت مسائل قانونی، خانه سینما بازگشایی شود. وی افزود: امروز مجموعهای از اختلافات وجود دارد که باید بر اساس قانون، این اختلافات برطرف شود. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت برقراری عدالت فرهنگی در جامعه تأکید کرد. *وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: توقف اجرای طرح پزشک خانواده شایعه است حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از شایعات در مورد توقف طرح پزشک خانواده گفت: توقف طرح پزشک خانواده شایعه است و این طرح در حال اجراست. وی در جمع خبرنگاران افزود: اجرای این طرح در استان های شامل این طرح ادامه دارد و قرار شد اشکالات آن برطرف شود که نبود هماهنگی میان دستگاههای مجری طرح از جمله این مشکلات است. *رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:یک راهبرد منسجم برای سازمان میراث فرهنگی تعریف میشود محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می رسد این سازمان در گذشته راهبرد مشخصی نداشته است بنابراین باید با اتخاذ تدابیری مناسب راهبرد آن به صورت منسجم تعریف و تدوین شود. وی افزود: این سازمان از سه رکن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده که این سه واحد توسعه متوازنی نداشته است بنابراین باید تلاش کنیم تا هویت و ماهیت سازمان بازتعریف و ساماندهی شود. رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اولویتهای ما این است که تعامل و ارتباط سه رکن فعالیت سازمان را ایجاد کنیم و این فرهنگ سازمانی و هویت واحد بر مجموعه فعالیتها حاکم باشد. *وزیر تعاون، رفاه و کار:حل مشکل اشتغال با مدیریت صحیح و احیای تعاونی ها علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه در جمع خبرنگاران و در پایان جلسه هیئت دولت، در پاسخ به سئوالی درباره برنامه های این وزارتخانه گفت: حل مسئله اشتغال وظیه دولت است و با توجه به شرایط فعلی کشور و وضعیت بودجه تلاش می کنیم وضعیت اشتغال را با مدیریت صحیح بهبود ببخشیم. وی افزود: در این میان احیا تعاونی ها جزو سرفصل های اصلی برنامه های ما است تا بتوانیم زمینه را برای رشد تعاونی ها حاصل کنیم چرا که تعاونی ها در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.
تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/5/28 | نویسنده : alamdarbasir
عضو مجمع روحانیت مبارز گفت: مجلس بر مواضعی که در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اصرار داشت پایبند خواهد ماند.
به گزارش علمدار بصیر: حجتالاسلام حسین ابراهیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با فارس با اشاره به نقش تعیین کننده مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: نمایندگان مجلس در روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نقش تعیین کننده داشته و نشان دادند حفظ نظام را بر منافع شخصی ترجیح میدهند. وی در ادامه با برشمردن ویژگیهای مجلس متعهد افزود: ولایتمدار، متدین و انقلابی بودن از شاخصههای مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان ثابت کردند در هر شرایطی حافظ منافع نظام خواهند بود. عضو جامعه روحانیت مبارز به رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با ویژگیهای وزیر صالح اشاره کرد و افزود: نمایندگان در راستای رهنمودهای رهبر انقلاب عمل کرده و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی نمودند. ضمن اینکه مجلس ملاحظات لازم را نیز در رابطه با دولت و وزرای پیشنهادی لحاظ کرد و در نهایت میتوان عملکرد مجلس را در این جلسات مثبت ارزیابی نمود. ابراهیمی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس به تعامل خوبی با یکدیگر رسیدهاند اظهار داشت: هم مجلس پیام آقای روحانی را دریافت کرد و هم آقای روحانی پیام مجلس را و این دو قوه به تعامل و همکاری خوبی با یکدیگر دست یافتهاند. مطمئناً آقای روحانی ملاکهای مجلس را در معرفی سه وزیر باقیمانده لحاظ خواهد کرد زیرا به نظر میرسد رئیسجمهور به درک خوبی از خواستههای نمایندگان مجلس رسیده باشد. عضو مجمع روحانیت مبارز ادامه داد: آقای روحانی در رابطه با خطوط قرمز نظام بسیار هوشمندانه موضعگیری کرده و از حفظ ارزشهای انقلاب و فصلالخطاب قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان دو معیاری که باید آنها را در معرفی وزرای پیشنهادی در سه وزارتخانه باقیمانده لحاظ نماید، نام برد. ابراهیمی در پایان با اطمینان از اینکه مجلس بر مواضع قبلی خود استوار خواهد ماند، تصریح کرد: تصور میکنم مجلس بر مواضعی که در جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اصرار داشت پایبند خواهد ماند و نمایندگان به دنبال حفظ ارزشهای انقلاب هستند.
تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/5/28 | نویسنده : alamdarbasir
فرمانده منطقه یکم ندسا:
ناوسالار شیاری گفت: مقیاس رویارویی سپاه، نه در حد و اندازه قدرتهای کوچک منطقهای که در اندازه مواجهه با نظامی همچون نظام سلطه گر آمریکا تعریف شده است.
به گزارش علمدار بصیر به نقل از فارس: ناوسالار محمود شیاری فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه، طی سخنانی در مراسم نکوداشت 26 تن از آزادگان این منطقه، ضمن ارج نهادن به مقام و منزلت رفیع آزادگان، گفت: امروز کشور ما کشوری عزیز، شرافتمند و عزتمند است و بخش قابل توجهی از این ویژگیها با ایثار، صبر و بردباری شما سفیران انقلاب حاصل شده است. وی افزود: هیچ قلم و زبان و بیانی نخواهد توانست ایثار و دلیرمردی و ایستادگی شما را توصیف کند. فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه خاطر نشان کرد: اگر امروز به آن مرحله از توانمندی و اعتماد به نفس دست پیدا کرده ایم که مقیاس رویارویی خود را نه در حد و اندازه قدرت های کوچک منطقه ای که در اندازه مواجهه با نظامی همچون نظام سلطه گر آمریکا تعریف کرده ایم، به برکت حماسههایی است که شما ایثارگران و آزادگان خلق کردید. وی ادامه داد: تکریم آزادگان به عبارتی پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی و اهتمام در جهت توسعه و ترویج این ارزشها در میان نسل امانتدار و میراث دار انقلاب است. در ادامه این مراسم که با همکاری امور ایثارگران نیروی دریایی سپاه برگزار شد، با اهدای لوح یادبود و هدایایی از آزادگان حماسه ساز منطقه یکم دریایی سپاه تقدیر به عمل آمد.
تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/5/28 | نویسنده : alamdarbasir
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل هستهای ایران گفت: ایران برای ادامه مذاکرات هستهای شروط خاصی ندارد ولی اصول دارد که به آن پایبند است.
به گزارش علمدار بصیر: علی لاریجانی رئیس مجلس در گفتوگو با شبکه خبری العالم به جلسات رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم اشاره کرد و درباره سه وزیری که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، اظهارداشت: با توجه به اینکه مذاکرات به صورت مستقیم از تلویزیون پخش میشد، این مسأله کاملا قابل تحلیل است زیرا همه چیز به صورت شفاف مطرح میشد. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما قوای سهگانه به صورت مستقل از هم عمل میکنند؛ رئیسجمهور وزرا را انتخاب و به مجلس معرفی میکند و نمایندگان نیز کاوش و بررسی میکنند و استقلال قوا یکی از لوازم مردمسالاری در دنیای امروز است. مجلس ملاکهای خودش را برای رای اعتماد به وزرا داشت وی تصریح کرد: مجلس مستقل از قوه مجریه، ملاکهای خودش را برای رای اعتماد به وزرا بررسی کرد و رای به وزرا از جهات مختلف قابل تحلیل است. لاریجانی با بیان اینکه نگاه و رویکرد مجلس به کابینه مثبت بود، یادآور شد: از 18 وزیر معرفی شده به مجلس، 15 وزیر توانستند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند و برخی رایها نیز استثنایی بود که این موضوع نشان میدهد مجلس در کارآمدی و توانمندی افراد تامل دارد و برخی وزرا را که قوی میدانست با رای بالا راهی وزارتخانه کرد. سیاسی دانستن آرای نمایندگان به وزرا تحلیل دقیقی نیست وی ادامه داد: در مورد سه نفری که نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند، وضعیتها متفاوت است. ولی سیاسی دانستن این آرا دقیق نیست زیرا افراد سیاسیتری در کابینه بودند که نمایندگان به آنها رای دادند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس در مورد برخی وزارتخانهها معتقد بود باید وزرای توانمندتری معرفی شوند، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این وزارتخانهها صاحب وزیر شوند. وی در ارزیابی دوره فعلی روی کار آمدن دولت روحانی گفت: شرایطی که اکنون آقای روحانی مسئولیت قوه مجریه را بر عهده گرفته، حساس و با پیچیدگیهایی همراه است و نمیتوان شرایط اقتصادی و بینالمللی بهتر از گذشته شده زیرا در ابتدای دولت نهم شرایط کشور بهتر بود. همگرایی برای حل مسائل در کشور به وجود آمده است لاریجانی افزود: در شرایط فعلی نیز نکات مثبتی وجود دارد که همگرایی برای حل مسائل و پیشبرد کارها و توانمندی برخی وزرا که افراد باسابقهای هستند، به دولت کمک میکند تا بتواند گامهای موفقتری را برای حرکت بردارد. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود ظرفیتهایی برای حل مسائل در دولت کنونی درباره دیپلماسی خارجی کشور توضیح داد: این مطلب دقیق نیست که محک دولت را به وضعیت سیاست خارجی وابسته بدانیم؛ این تحلیل، ساده کردن صورت مساله است زیرا شرایط فعلی ما از نظر اقتصادی نیاز به یک سیاست مدون دارد؛ البته مسائل خارجی همیشه در اقتصاد تاثیر دارد و در شرایط کنونی نیز نقش آن پررنگتر شده ولی بسیاری از مسائل اقتصادی به تحریم ربطی ندارد و برنامهریزی و اجرا باید دقیق باشد. تاثیرگذاری در سیاست خارجی منوط به فعلیت یافتن ظرفیتهای اقتصادی درونی است وی گفت: ظرفیتهای خوبی در ایران به صورت بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شود زیرا تاثیرگذاری در سیاست خارجی منوط به فعلیت یافتن ظرفیتهای اقتصادی درونی است. لاریجانی با اشاره به کارآمدی وزرای دولت یازدهم برای بالفعل کردن توان داخلی تصریح کرد: در شرایط فعلی توانمندسازی ظرفیتهای اقتصادی درونی و سیاست خارجی دارای یک بده-بستان هستند و تاثیر متقابلی دارند که حائز اهمیت است. وی با طرح این سوال که آیا تغییر در سیاست خارجی فقط با رفتارها و سلوک امکانپذیر است، یادآور شد: هر نظامی شاخصهای پایهای و مهم برای رفتار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک دارد و یک انتخابات نمیتواند تمام اینها را تغییر دهد. زیرا سیاستهای کشور ما از طریق مراجع رسمی بررسی و تصویب میشود که قانون اساسی، سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برخی قوانین مجلس از جمله آن است. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نظامها بر اساس نظام بالاسری رفتار میکنند، افزود: ظرفیتهای دیپلماتیک، ظرفیتهای مهمی است که میتوان آنها را زنده کرد و در شرایط کنونی نیز با توجه به جایگاه ایران در منطقه و تعاملات با سایر کشورها، ظرفیت خوبی هم برای مسائل هستهای و هم مسائل منطقهای به وجود آمده که ایران بتواند از توان خود برای حل این مساله استفاده کند. وی ادامه داد: ایران همواره اصولی برای حرکت دیپلماتیک خود دارد و همسایگان، کشورهای اسلامی و عربی نیز جزو اولویتهای او بوده است. ایران به دموکراسی با سلاح در هیچ کشوری اعتقاد ندارد لاریجانی با اشاره به جوسازی برخی کشورهای غربی علیه ایران در منطقه تصریح کرد: قبول دارم بعضی وقتها فضاسازیهایی انجام میشود که بین ایران و کشورهای عربی، هراسی به وجود میآورند؛ مخصوصا در انقلابهای منطقهای که در دو سال اخیر اتفاق افتاد، این موج بیشتر شد. وی تشریح کرد: البته در برخی موارد ما اختلافنظرهایی با سایر کشورهای منطقه داریم که نمونه آن وضعیت سوریه است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مساله سوریه، تصور برخی از کشورها این است که میتوانند با فشار نظامی موضوع را حل و فصل کنند ولی ایران در هیچ کشوری به دموکراسی با سلاح اعتقاد نداشته؛ متاسفانه آنها گوش ندادند و چنین وضعیتی را در سوریه به وجود آوردند که اکنون هم معلوم نیست سرانجام ژنو 2 چه خواهد شد. وی همچنین به مساله اختلافافکنی میان شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: ایران قائل نیست که مسلمانان به این اختلافات بپردازند و امام راحل (ره) همواره توصیه میکردند که مسلمانها باید ید واحده باشند و تئوری امت اسلامی را دنبال میکردند. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی همیشه بر وفق و مدارا در فرق مختلف اسلامی و جلوگیری از ایجاد درگیری است. اما برخی کشورها با انفجار مساجد شیعه یا اختلافافکنی در مصر برخی افراد را میکشند که خلاف سیاستهای جمهوری اسلامی است. وی گفت: ما با همه گروههای اهل سنت و شیعه وفاق داریم؛ کمااینکه در عراق هم با اهل سنت، شیعیان و کردها رابطه داریم و معتقدیم همگرا بودن اینها میتواند شرایط را تغییر دهد و این گروهها در عراق با ایجاد دولت وحدت ملی توانستند به توفیق برسند. رویکرد ایران، دوستی با کشورهای همسایه و اسلامی و عربی است لاریجانی یادآور شد: هراسی که از ایران در منطقه ایجاد میکنند، طبیعی نیست؛ گاه ریشهاش در سرویسهای امنیتی برخی کشورهاست که میخواهند اختلاف ایجاد کنند؛ گاه رسانهها به این موضوع دامن میزنند و گاه روحانیون برخی کشورها به این اختلاف آتش میزنند که کار اشتباهی است. وی گفت: دستگاه دیپلماسی رئیسجمهور کنونی نیز تفکر جمهوری اسلامی مبنی بر وفق و مدارا با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی و عربی را دنبال خواهد کرد و برخی سوء تفاهمها نیز با گفتوگو قابل حل است. مصر به علاج درونی نیاز دارد نه نسخههای خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مسائل مصر توضیح داد: هرگونه راهحلی در مصر به شرایط درونی آن و انتخاب مردم مربوط است و ما نسخههایی را که از بیرون برای مصر نوشته میشود، خام میدانیم. وی با اشاره به دلالیگری آمریکا در مصر افزود: جمهوری اسلامی ایران از وضعیت کنونی مصر بسیار ناراحت است زیرا مصر کشور ممتازی هم در جهان عرب و هم در دنیای اسلام است و توانمندیهای فکری قابل توجهی دارد؛ بنابراین وضع ناهنجار مصر نگرانکننده است و ایران همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگران جنگ داخلی در مصر است. این نماینده مردم در مجلس نهم خشونت داخلی در مصر را موجب افزایش نگرانیها دانست و تصریح کرد: باید علما، دانشمندان و سیاستمداران مصری با یکدیگر همکاری کنند و خود مصریها برای خاتمه دادن به این غائله یک استراتژی روشن داشته باشند وی بیان کرد: کشاندن چنین مسائلی به خیابانها و درگیر شدن با یکدیگر، حتما به ضرر مصریها است و فایده این کشتار و کشمکشهای درونی عاید اسرائیل خواهد شد. زیرا تردیدی نیست توان مصریها در این مسائل تحلیل میرود و مشکلات اقتصادی آنها افزایش پیدا میکند. گروههای مصری باید به گفتوگوی ملی روی آورند لاریجانی افزود: گروههای مصری باید بپذیرند که هر کدام دارای وزنهای مختلف هستند و در عرصه سیاسی این کشور حضور دارند که نمونه آن اخوانالمسلمین، قبطیها و صوفیها است؛ لذا باید یک دیالوگ ملی در آنجا به وجود آید و قبول کنند که اداره کشور با هماهنگی همه امکانپذیر است. وی با اشاره به اینکه نتیجه حمایتهای بیرونی از هر یک از گروههای مصری، صفکشی داخل مصر را عاید مردم این کشور کرد، توضیح داد: موضع جمهوری اسلامی ایران این است که همه کشورها کمک کنند تا گروههای مصری به سمت گفتوگوی ملی بروند زیرا ما به علاج درونی اعتقاد داریم نه به نسخهنویسی از بیرون. رئیس مجلس مردم مصر را ملت رشیدی توصیف کرد که سیاستمداران قوی دارد و ادامه داد: گروههای مختلف مصری در گفتوگوی ملی از برخی چیزها باید بگذرند تا به راهحل مشترک برسند؛ مثلا در عراق که توسط آمریکاییها اشغال شد و مصیبتهای بسیار دید، آنها بعد از 5 سال توانستند آمریکاییها را بیرون کنند و گفتوگوی ملی را بر اساس وفاق شیعه و سنی شکل دهند و به یک مدل حکومتی رسیدند که بر اساس آن نخستوزیر شیعه، رئیسجمهور شد و رئیس مجلس سنی بود و البته شاید اختلافنظرهایی در کار اجرایی با یکدیگر داشته باشند ولی مهم این است که مدلی از درون این گفتوگوهای ملی به وجود آمد و عامل موفقیت در عراق بود. وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای زیادی در مصر نیز وجود دارد، از رجال ملی و مذهبی این کشور خواست به سراغ یک راهحل مشترک بروند و گفت: ما اینگونه رفتارها را که برخی کشورها از یکی از طرفهای درگیر در مصر حمایت میکند و متعرض طرف دیگر میشوند، قابل قبول نمیدانیم و معتقدیم در بحرانی که در مصر به وجود آمده، باید برای ایجاد یک گفتوگوی ملی تلاش کرد. باید درباره اتفاقات مصر، تحلیل پدیدارشناسانه داشت به گزارش خانه ملت، لاریجانی درباره تحلیل ایران از اتفاقاتی که برای مرسی افتاد، چنین گفت: برخی میگویند کودتا بوده و برخی آن را شبه کودتا میدانند و عدهای نیز معتقدند که ویژگیهای کودتا را ندارد زیرا عدهای به خیابانها آمدند و از ارتش برای دخالت کمک خواستند؛ لذا تفسیر وضعیت مصر بر اساس این مدلها هیچ تاثیری در نتیجه ندارد. وی افزود: اکنون شرایط داخلی در مصر که یک کشمکش درونی بین مردم است زیرا موافقان و مخالفان مرسی روبروی یکدیگر ایستادهاند و ارتش نیز وارد شده و اختلافات را چندجانبه کرده باشد. این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه در شرایط فعلی خروج از وضعیت کنونی مهم است، ادامه داد: نتیجه این وضعیت ضعیف شدن مصر است لذا ما باید به این صحنه سیاسی پدیدارشناسانه نگاه کنیم چراکه اکنون بخشهایی از مردم در مقابل هم قرار گرفتهاند و حتی سیاستمداران و مذهبیون هم در مقابل یکدیگر صفآرایی میکنند که این مساله نشان میدهد فتنه در مصر بسیار عمیق شده و حتی درون شهرهای کوچک نیز چنین صفکشیهایی دیده میشود. وی تصریح کرد: در این گونه شرایط باید با نگاه عمیقی به این گفتوگوهای درونی پرداخت و رجال سیاسی باید بنشینند و اشتباهات پروسه قبلی را حل کنند و بدانند این مساله مطلقا با خشونت قابل حل نیست؛ یعنی اگر تصور شود مساله خیابانی را فقط با خشونت میتوان حل کرد، اشتباه است و احتیاج به آرامش سیاسی و گفتوگوی ملی دارد. تنوع جریانهای تروریستی در سوریه زیاد است لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص افق سیاسی پیشروی حکومت سوریه گفت: پیشبینی این وضعیت مشکل است زیرا اکنون دو موضوع جدی در سوریه وجود دارد که یکی حضور تروریستها و دخالتهای خارجی برخی از کشورها است. چراکه آنها آشفتهسازی در سوریه را رویکرد اصلی قرار دادهاند. وی ادامه داد: ما با یک جریان تروریستی در سوریه که تنوع آن زیاد است، مواجه هستیم ولی نظر جمهوری اسلامی این است که کشورها باید بپذیرند از دخالت مسلحانه در سوریه دست بردارند زیرا شواهدی نشان میدهد که ریشههای برخی اتفاقات در سوریه، رفتارهای غیرشرافتمندانه برخی کشورهاست. لاریجانی با تاکید بر اینکه حرکتهای خشونتآمیز در سوریه باید متوقف شود، تصریح کرد: برخی کشورها گاه به عنوان دموکراسی به مخالفان حکومت سوریه کمک میکنند که خندهآور است زیرا خودشان سلطنتی هستند و برای دموکراسی سوریه دلمشغولی دارند؛ بنابراین دولتها نباید سوریه را ملعبه خودشان کنند زیرا مردم سوریه سالها در مقابل اسرائیل ایستادگی و مقاومت کردند و این کشور نباید محل بازی برخی کشورهای دیگر باشد. راهحل سیاسی برای حل بحران سوریه از درون گفتوگوهای ملی به وجود میآید وی به دومین نکته در موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: راهحل سیاسی برای حل بحران سوریه از درون گفتوگوهای ملی به وجود میآید و جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی داشت که با گروههای مخالف دولت سوریه صحبت کند و روسها نیز تلاش کردند از طریق ژنو 2 به راهکار مشخصی برسند ولی برخی کشورها اذیت میکنند و نمیگذارند این حرکت سیاسی به نتیجه برسد؛ همچنانکه یکی از کشورهای منطقه اعلام کرده بود که به راهحل سیاسی اعتقادی ندارد و فقط دنبال مسائل نظامی هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی درباره خطر ایجاد مسائل طائفهای در منطقه و سرایت به کشورهای دیگر توضیح داد: کشورهای دیگر هوشیار شدهاند و میدانند ممکن است از دعوای شیعه و سنی و طائفهای مشکلهای بزرگترین برای آنها به وجود آید؛ لذا همه مراقبت دارند و حوادثی که در چند روز اخیر در لبنان اتفاق افتاد نیز نشان میدهد که برخی کشورها میخواهند این آتش را به جاهای دیگر بکشانند. اما سیدحسن نصرالله به عنوان یک رهبر هوشیار و حزبالله به عنوان یک نیروی قوی توانستند این مسائل را به راحتی حل کنند. وی با تاکید بر اینکه برای سوریه راهحل سیاسی وجود دارد، شکلگیری آن را از درون کشور سوریه لازم دانست و افزود: کشورهای دیگر باید از بازیگری در صورت دست بردارند؛ البته من افق آینده پیش روی سوریه را نزدیک نمیدانم و بعید است چنین مسائلی به زودی حل شود زیرا عوامل متعددی در این قضیه نقش دارند. لاریجانی ادامه داد: از نظر میدانی، ارتش سوریه توانسته جایگاههای مهمی را در اختیار خود آورد و امیدواریم تلاشهای ایران و برخی کشورهای دیگر باعث شود گروههای مخالف پای میز مذاکره بنشینند و بدانند نمیتوان با کار تروریستی مساله را حل کرد. درگیر شدن کشورهای اسلامی در مسائل داخلی ضعف امت اسلام است وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا میخواهد سوریه را به منطقهای برای فرسایش ایران و حزبالله تبدیل کند، گفت: ممکن است این نگاه وجود داشته باشد و طبعا تضعیف کشور مقاومی مانند سوریه به ضرر امت اسلامی است اما اینکه تحولات سوریه بتواند به قدرت حزبالله لطمه بزند، سادهاندیشی است زیرا حزبالله از قدرت خوب و سرپایی برخوردار است و چنین مسائلی در آن تاثیر نخواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: درگیر شدن کشورهای اسلامی در مسائل داخلی ضعف امت اسلام است؛ کمااینکه در مصر نیز اینگونه بود. غرب فشار بلاوجه به ایران وارد نکند/ هیچ چیز در عالم سیاست بدون راهحل نیست وی در ادامه به رویکرد دولت روحانی در مساله هستهای اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آقای روحانی قبلا دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و اشراف کامل به این موضوع دارند، ظرفیت تحرک بیشتری را در خصوص مساله هستهای خواهند داشت و من فکر میکنم ایران از نظر قدرت فنی در این زمینه در استوایی قرار گرفته که ظرفیت برای حل این مساله وجود دارد. لاریجانی تصریح کرد: اکنون فرصتی به وجود آمده که غرب هم زیادهخواهی نکند و هم برای او روشن شود که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست و میتوان برای این موضوع، فرمولهای متعددی پیدا کرد زیرا هیچ چیز در عالم سیاست بدون راهحل نیست. غرب پای میز مذاکره پیشنهاد دهد/ ایران برای ادامه پرونده هستهای شروط ندارد، اصول دارد وی با تاکید ایران بر دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هستهای گفت: انرژی هستهای متفاوت از مواد غنی شده است زیرا تکنولوژی هستهای هم انرژی هسته ای دارد و هم دانش مواد و سوخت هستهای؛ اگر تحت نظاماتی معلوم شود که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست میتوان چنین موضوعاتی را حل کرد و اکنون نیز ظرفیت لازم وجود دارد که غرب فشار بلاوجه به ایران وارد نکند زیرا انتهای فشار آنها همین تحریمهاست. رئیس قوه مقننه افزود: رویکرد دولت یازدهم این است که غرب در پای میز مذاکره پیشنهاد درستی بدهد تا جمهوری اسلامی بتواند با این پیشنهادات مذاکرات را پیش ببرد. وی همچنین با قدیمیخواندن تئوری فریز در مقابل فریز در مسائل هستهای تاکید کرد: باید تئوریهای جاندارتری در صحنه حل مسائل هستهای وجود داشته باشد؛ صورت مساله اینقدر ساده نیست و پیچیدگیهایی دارد ولی ما اکنون در این گفتوگو نمیخواهیم راهحل ارائه کنیم بلکه معتقدیم راهحل وجود دارد و این امر میتواند به نفع هر دو طرف باشد. رئیس مجلس درباره شروط ایران برای ادامه مذاکرات هستهای گفت: شروط خاصی نداریم، اصول داریم؛ اصول هم این است که ایران حق غنیسازی داشته باشد زیرا ما برای سوخت نیروگاههای خود به انرژی هستهای نیاز داریم با این حال درباره کیفیت کار میتوان بحث کرد زیرا ایران بر طبق قوانین NPTمیتواند در درجات مختلفی تولید داشته باشد و چنین مسائلی بر حسب نیاز ما تعریف میشود. ایران خصومتی با کشورهای اروپایی ندارد وی درباره چگونگی ارتباط ایران با غرب در دولت یازدهم توضیح داد: ایران هیچوقت با غرب ستیز نداشت و ما روابط تجاری و سیاسی با اروپا داشتیم؛ استراتژی جمهوری اسلامی روشن بود و با شرق و غرب گفتوگوی سازندهای را دنبال میکرد و البته با رفتار آمریکا در خشونت در منطقه و یا برخورد آنها با مردم فلسطین مخالف بودیم و با کشورهای اروپایی گفتوگو و حتی مراودات تجاری داشتیم اما پس از آنکه آنها رفتار خود را در قبال ایران تغییر دادند، جمهوری اسلامی سهم بیشتری را با شرقیها مانند روسیه و چین انجام داد. لاریجانی با اشاره به اینکه ایران خصومتی با کشورهای اروپایی ندارد، ادامه داد: آنها میتوانند از این فرصت استفاده کنند و زمینه برای گفتوگوی سازنده با ایران فراهم است. وی در ادامه درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا گفت: باید معلوم شود گفتوگو برای چه چیز انجام میشود و چه اصولی دارد، مساله کانونی ایران در شرایط فعلی این موضوع نیست. زیرا ایران همیشه دنبال منافع خودش است و اینکه چگونه میتواند حقوق خود را استیفاء کند. لاریجانی ادامه داد: تاکتیکها و ظرفیتهای مختلفی وجود دارد که به متن کار بستگی دارد و اینکه چه چیزی را باید از چه تاکتیکی پیگیری کرد. مذاکرات فلسطین مرده متولد شد/ ژست سیاسی امریکاییها رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط ایران با حماس گفت: روابط ایران و حماس استراتژیک است و هرچند اختلافنظرهایی در مورد موضوع سوریه با یکدیگر داشتیم که ممکن است ما رفتار آنها را مناسب ندانیم ولی ما او را نیرویی مقاوم و اصیل میدانیم که همچون جهاداسلامی و اهل مقاومت هستند و حیات خاورمیانه به نیروهایی مانند حماس، جهاداسلامی و حزب الله است که ظرفیتهای عصرجدید ما در خاورمیانه هستند. وی درباره مذاکرات فلسطین توضیح داد: این مذاکرات در بدو امر دچار سقط جنین شد زیرا تنها کشورهایی که از مذاکرات حمایت میکنند، امریکا و اسراییل هستند و بقیه یا در تردید هستند و یا مخالفت دارند. لاریجانی شهرکسازی صهیونیستی را نشان مرده متولد شدن این مذاکرات دانست و ادامه داد: امریکاییها هرازچندگاهی مانور میدهند که بیشتر حالت بزک کردن دارد و یک ژست سیاسی است که ماحصلی ندارد و به همین دلیل نه حماس و نه جهاد و نه کشورهای پیشرو در منطقه آن را قبول کردند.
منبع:فارس
تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/5/28 | نویسنده : alamdarbasir
با حکم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ناصر آقا محمدی به عنوان سرپرست شرکت پارس خودرو منصوب شد.
به گزارش علمدار بصیر به نقل از سایپانیوز ، طی حکمی از سوی سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ناصر آقا محمدی به عنوان سرپرست شرکت پارس خودرو منصوب شد. شایان ذکر است، پیش از این روح الله صمدی مله به عنوان مدیرعامل پارس خودرو فعالیت میکرد.
تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه 92/5/28 | نویسنده : alamdarbasir
پس از وقایع 30 تیر 1331ش اشرف که از تردید آمریکائیان در مورد مصدق و نهضت ملی نفت ایران آگاه شده بود، تصمیم به جلب نظر آنان در نابودی دولت مصدق گرفت.
به گزارش علمدار بصیر: پس از وقایع 30 تیر 1331ش اشرف که از تردید امریکائیان در مورد مصدق و نهضت ملی نفت ایران آگاه شده بود، تصمیم به جلب نظر آنان در نابودی دولت مصدق گرفت. به ویژه آنکه پس از انتخابات آیزنهاور به ریاست جمهوری امریکا مسئله خطر کمونیسم بیش از پیش مطرح شده بود. اشرف با تماس گرفتن با امریکائیان و دادن اطلاعات دروغین و وعده های مختلف میخواست اعتماد آنان را جلب کند اما تلاشهای اشرف در این زمان به جایی نرسید و او بار دیگر راهی پاریس شد. در تابستان همان سال ناگهان اقدامات اشرف مؤثر واقع شد و طی تماس با دو امریکایی و ملاقات با آنان اشرف از تصمیم دولت امریکا جهت سرنگونی دولت مصدق مطلع شد.
بدین ترتیب در تابستان سال 1332 اشرف در کازینوی دوویل با دو مرد یکی انگلیسی و دیگری امریکایی ملاقات کرد و از او خواسته شد تا جهت حمایت برادرش در تاج و تخت در 3 مرداد 1332 به تهران رفته پیغام و پاکت آنان را به او بدهد. اشرف با تعجب به آنها گفت که ورود او به ایران ممنوع است و با مخالفت مصدق و مطبوعات هوادار او روبه رو خواهد شد اما امریکائیان از او خواستند که مخفیانه و بدون اطلاع به ایران برود. اشرف در روز 25 ژوئیه (3 مرداد) همچون یک مسافر عادی با پرواز تجاری به تهران رفت. اما به محض ورود شناخته شد و ورود او به ایران با واکنش شدید دولت و دربار روبه رو شد و حتی شاه از دیدار او خودداری کرد. بهانه ورود اشرف به ایران تهیه مخارج بستری شدن پسرش بود اما در باطن حامل خبر و بستهای محرمانه بود که می بایست شخصاً به برادر برساند. پس از تلاشهای زیاد اشرف به واسطة نامهای که توسط سلیمان بهبودی به برادر فرستاد، موفق به ملاقات با محمدرضا در 7 مرداد 1332 شد. ملاقات در ابتدا حالتی تند و پرخاشگرانه داشت اما در آخر با لحنی آشتیجویانه به اتمام رسید و اشرف پاکت را به دست برادر داد. اشرف روز بعد از این ملاقات در 8 مرداد با هواپیما راهی اروپا شد و دقیقاً 9 روز بعد عملیات آژاکس که عبارت بود از یک سلسله عملیات نظامی جهت بازگرداندن قهری محمدرضا شاه به تخت سلطنت آغاز گشت. این عملیات که توسط نظامیان ایرانی انجام شد برای امریکائیان بیش از 60 هزار دلار مخارج دربرنداشت و باعث سقوط دولت مصدق شد. پس از کودتای 28 مرداد 1332 دوره طلایی حکمرانی اشرف پهلوی آغاز شد و او از وزنههای قدرت و از طرفداران مهم امریکا در ایران شد.
تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/5/27 | نویسنده : alamdarbasir
گزارش تکان دهنده واشنگتن پست از آل سعود؛
روزانه حدود 38 هزار دختر نوجوان و جوان مصری برای ازدواج های کوتاه مدت در نقاط مختلف جهان فروخته می شوند
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش خود نوشت: روزانه حدود 38 هزار دختر نوجوان و جوان مصری برای ازدواج های کوتاه مدت در نقاط مختلف جهان فروخته می شوند که 81 درصد از خریداران این دختران از عربستان سعودی و به طور خاص از خاندان آل سعود هستند.به گزارش علمدار بصیر: در پی افزایش بیکاری و کاهش درآمدها در کشور مصر، تجارت و قاچاق دختران جوان و نوجوان مصری درحال تبدیل شدن به پدیده ای بزرگ و خطرناک در مصر شذه و این نکته ای است که روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" آن را افشا کرده و تاکید کرده که 81 درصد از خریداران این دختران از عربستان سعودی و به طور خاص از خاندان آل سعود هستند. واشنگتن پست ضمن پرداخت گزارشی در این ارتباط به این موضوع اشاره می کند، دخترانی که در مناطق پیرامونی و روستایی و محروم مصر زندگی می کنند، بیش از دختران دیگر طبقات اجتماعی مصر در معرض ازدواج زود هنگام قرار می گیرند که ازدواجی موقتی و غیر دائمی است و به طور معمول زمینه را برای عقد یک جانبه هموار و فراهم می کند، بدون اینکه رضایت دختر را در نظر داشته باشد.
در ادامه این مطلب آمده است: "توریسم جنسی" نام نوع جدیدی از سیاحت و گردشگری در مصر است که در تابستان و با ورود ثروتمندان عرب حوزه خلیج فارس به این کشور به شدت رو به فزونی می گذارد و خانواده های آنها در قبال ازدواج موقت آنها را به این ثروتمندان عرب از جمله شیوخ سعودی فروخته می شوند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره می کند که روزانه حدود 38 هزار دختر نوجوان و جوان مصری برای چنین ازدواج هایی در نقاط مختلف جهان فروخته می شوند و زندگی که در آینده در انتظار آنهاست، زندگی بدون آموزش و تحصیل و خودکفایی و استقلال است. افزون بر اینکه آنها با خطرات بسیار و فزاینده ای به دلیل بارداری های زود رس و زایمان های غیر طبیعی و اصولی مواجه هستند و در واقع این اولین دلیل دختران نوجوان قرار گرفته در گروه سنی 15 تا 18 سال در جهان سوم است، به گونه ای که از هر 7 دختر نوجوان جهان سومی یک نفر از آنها زیر سن 15 سال ازدواج می کنند و ازدواج آنها از طریق فروش آنها از سوی خانواده اشان صورت می گیرد.
واشنگتن پست تاکید می کند که پیگیری روند توریسم جنسی کودکان در مصر بسیار سخت و مشکل است، اما سازمان ملل پیش بینی می کند که سالیانه دو میلیون کودک را در برمی گیرد که اغلب آنها از کودکان کشورهای فقیر هستند که دارای پیش زمینه های سیاحت و گردشگری و جذب توریسم هستند، مانند هند، تایلند، کاستاریکا و غیره.
بنابر این گزارش، استفاده غیر قانونی از کودکان در سیاحت و گردشگری جنسی در مصر موجب شده تا پوششی دینی و مذهبی برای توجیه و قانونی جلوه دادن آن این نوع از توریسم کنند، در حالی که هیچ یک از اصول و مبادی دین اسلام چنین توریسمی را مباح و مجاز نکرده است.
این روزنامه آمریکایی توضیح می دهد که ازدواج کودکان غیر از مصر در دیگر کشورهای همجوار مصر نیز رایج و متداول است و مهری که بابت اینگونه ازدواج ها پرداخت می شود، بسیار اندک و به اندازه بهایی است که برای قاچاق این کودکان پرداخت می شود.
واشنگتن پست بر این باور است که توریسم جنسی با کودکان در مصر بسیار فضاحت بارتر و بدتر از ازدواج کودکان و استفاده و بهره برداری جنسی از کودکان است و اکثر دخترانی که به این شکل ازدواج می کنند، بعدها به عنوان خدمتکار در خانه ها خدمت خواهند کرد.
یک مسئول حکومتی مصری که در این قضیه فعالیت می کند، در این باره می گوید که برخی از این دختران نوجوان پیش از رسیدن به سن 18 سالگی بیش از 60 بار ازدواج می کنند و ازدواج آنها بین دو تا هفت روز بیشتر دوام نمی آورد.
روزنامه واشنگتن پست تاکید می کند، تحقیق صورت گرفته از سوی دایره مبارزه با قاچاق کودکان وابسته به کمیته ملی کودکان و مادران مصر نشان می دهد که 75 درصد شرکت کننده در این نظر سنجی در مناطق روستایی و پیرامونی شهرها دختران نوجوانی را می شناسند که در دام چنین تجارتی گرفتار آمده اند و اغلب آنها بر این باور هستند که میزان این نوع تجارت درحال افزایش است.
این تحقیق تاکید می کند: اغلب مشتریانی که برای این نوع تجارت راهی مصر می شوند، از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و 81 درصد آنها سعودی هستند. همچنین 10 درصد اماراتی، 4 درصد کویتی و بقیه از سایر کشورها هستند.
در انتهای این گزارش آمده است: ازدواجهای یک روزه این دختران برای گردشگران حدود 115 دلار و ازدواجهای دیگر که حداکثر یک یا دو سال طول می کشند، بین 2800 تا 10 هزار دلار هزینه دارند.
تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/5/27 | نویسنده : alamdarbasir
تویسرکانی با اشاره به افزایش ازدواجهای موقت از مقدمات تنظیم آییننامه قانون حمایت خانواده خبر داد و افـزود: بخشی از آییننامه در خصوص نحوه ازدواجهای موقت است که با تصویب آن مشکلات موجود در این زمینه حل خواهد شد.
به گزارش علمدار بصیر: احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی و نمایندگان سران دفاتر ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی گفت: در بدو ورود به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحول در حوزه سردفتری ازدواج و طلاق و اسناد رسمی را به عنوان یک هدف مورد تأکید قرار دادیم و خوشبختانه در حال حاضر عملاً این تحول در حال وقوع است. تویسرکانی افزود: در عصر الکترونیکی شدن، مراجعین به ادارات انجام امور به شیوه سنتی و با تأخیر را نمیپذیرند و طولانی شدن روند ارائه خدمات، سبب ایجاد نارضایتی و نتایج نامطلوبی از جمله فساد و تحمیل هزینههای اضافی در جامعه میشود.
تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/5/27 | نویسنده : alamdarbasir
روزنامه دیلیتلگراف اذعان کرد هیچ موردی در خاورمیانه نیست که به اندازه ایران نشان دهد غرب چگونه با واقعیات خاورمیانه مواجه شده و خود را فریب میدهد در حالی که ایران قدرتمندترین حکومت تهدیدکننده منافع غرب در خاورمیانه است.
به گزارش علمدار بصیر: روزنامه بریتانیایی دیلیتلگراف در گزارشی مبسوط به قلم «کریستوفر بوکر» اذعان کرده است که غرب در برابر تحولات خاورمیانه دستپاچه و ناتوان است. به نوشته این تحلیلگر غربی، خوشبینی آرزومندانه غرب در خصوص آنچه «بهار عربی» خوانده شد میلیونها مایل با آنچه امروز در رویدادهای خونین مصر مشاهده میشود، فاصله دارد. فاجعهای حتی بدتر از فاجعه مصر، در سوریه همچنان ادامه دارد. خشونت باز هم به لبنان روی آورده است و در عراقی که غرب [به زعم خود] آزاد کرد، هزاران نفر بهخاطر درگیریهای فرقهای جان باختهاند. گفتگوهای صلحی که آمریکا میانجیگری آنها را بین فلسطینیها و اسرائیلیها بر عهده دارد نیز، «بیچارهتر از همیشه» بهنظر میرسند! با این حال از منظره نویسنده تلگراف، هیچ موردی در خاورمیانه نیست که به اندازه ایران نشان دهد که غرب چگونه با واقعیات خاورمیانه مواجه شده و خود را فریب میدهد. از منظر بوکر، ایران قدرتمندترین حکومت تهدیدکننده منافع غرب در خاورمیانه است. نویسنده ایران را متهم کرده است که در هر ناآرامی در خاورمیانه بهنوعی دست دارد، چه در سوریه و عراق و چه حتی در حمایت از جنبش اخوانالمسلمین. با این حال از منظر وی، غرب بار دیگر پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات خود را گول زده است و وی را میانهرو و اصلاحطلبی خوانده است که ممکن است درها را بر روی روابط ایران و ایالات متحده باز کرده و در مساله هستهای ایران تغییر ایجاد کند. بهتصریح گزارش دیلیتلگراف، روحانی هم همچون رئیسجمهور سابق ایران، محمود احمدینژاد از بهوجود آورندگان «قدرت واقعی» در ایران است که در مرکزیت آن، رهبر عالی این کشور قرار دارد. روحانی بیش از 20 سال از صحنهگردانان حکومت ایران بوده است که در قلب مراکز نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ایران مشغول به فعالیت بوده است. این گزارش در ادامه به سوابق رئیسجمهور کشورمان در دوران دفاع مقدس و مسوولیت در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده و وی را متهم به سرکوب دانشجویان در جریان شورش 18 تیر کرده است. نویسنده همچنین بر این باور است که در جریان مذاکرات هستهای با غرب نیز، روحانی بهعنوان مذاکرهکننده ارشد ایران غرب را فریب داده و اکنون نیز که به ریاستجمهوری رسیده، اعلام داشته که راهی برای توقف برنامه هستهای ایران وجود ندارد. این گزارش با اشاره به ادامه حمایت ایران از حکومت بشار اسد در دوران ریاستجمهوری روحانی، خشم خود را از انتصاب حسین دهقان به وزارت دفاع و مصطفی پورمحمدی به وزارت دادگستری توسط آقای روحانی ابراز داشته است.
تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/5/27 | نویسنده : alamdarbasir
گفتوگو با یک زوج آلمانی تازه مسلمان شده
در آلمان با دین شخصی و فردی مشکلی ندارند؛ اما چنانچه در مسائل اجتماعی ورود کنند همگی به نوعی توبیخ می شوند. آنها فردی را قبول دارند که سرش در لاک خودش باشد...
به گزارش علمدار بصیر به نقل از صاحبنیوز، در بخش رهیافتگان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به گفتوگو با یک زوج آلمانی به نام های الکساندر لُو و تنیا گایتس نشستیم تا از ماجرای اسلام آوردنشان بیشتر بدانیم. مصاحبه ای سراسر ایمان و یقین که خواندن آن را به همه توصیه میکنیم. *** * در ابتدا خود را به طور مختصر معرفی فرمایید. - تانیا گویتس هستم که پس از اسلام آوردن نام مریم را برای خود انتخاب کردم. خوشحال هستم که در ایام ماه مبارک رمضان در ایران هستم. من یکی مسیحی بودم و خانواده مذهبی و مقیدی داشتم. در دوران دانشجویی با دانشجویانی آشنا شدم که مسلمان بودند و بعضی رفتارهای خاص آنها مثل حجاب یا دست ندادن دخترها با پسرها برایم عجیب بود. بارها تحریک شدم نزدشان بروم و دلیل کارهایشان را بپرسم تا اینکه بالاخره با یک دختر مراکشی ارتباط گرفتم و پس از مدتی بسیار با هم صمیمی و دوست شدیم. مهربانی، گذشت و رفتارهای خوب او مرا به او نزدیک می کرد و کم کم از طریق وی با اسلام آشنا شدم. * پس از این طریق اسلام آوردید؟ - بله، هر روز در مورد اسلام با یکدیگر صحبت می کردیم و نظرم جلب اسلام شد و بخاطر دوستم که اهل سنت بود من هم سنی شدم و الآن 14سال است که با افتخار مسلمانم. * آقای علی اسکندر چطور با خانم گایتس آشنا شدید؟ - بنده 12سال است مسلمان شده ام و به دنبال یک دختر مسلمان بودم و از طریق دوستانی که داشتم با ایشان آشنا شدم و ازدواج کردیم، آن موقع پیدا کردن یک دختر مسلمان برایم سخت بود. * خانم گایتس چطور شد با مذهب تشیع آشنا شدید؟ - چند سال پیش شوهرم با مسلمانانی آشنا شد که آنها شیعه بودند. روزی شوهرم نزدم آمد و از شیعه شدن خود سخن گفت. اوایل بسیار با او و دوستانش بحث می کردم و برایم پذیرش تشیع قابل قبول نبود تا اینکه با گفتگوهای بسیار و تحت تاثیر اهل بیتی که نقشی در مذهب اهل سنت نداشتند به تشیع گرویدم. من مذهب شیعه را منطقی دیدم و همه آموزه های آن را آموزه هایی عقلانی یافتم که روح تازه ای به من می داد و الآن حدود یک سال است که به همراه شوهرم شیعه هستیم. * خانم گایتس چگونه خبر اسلام آوردن خود را به خانواده اطلاع دادید؟ - زمانی که تصمیم خود برای اسلام آوردن را به خانواده ام اعلام کردم برخورد تندی با من داشتند و حتی از سوی آنها تهدید به طرد شدم، البته پدرم رفتار ملایم تر و معقول تری داشت ولی مادرم برخورد تندی با من داشتند، البته با مرور زمان و توضیحات بنده اوضاع بهتر شد. * آقای الکساندر شما چطور به خانواده اعلام کردید؟ - پدر و مادر من هم برخورد سختگیرانه ای کردند ولی ماجرا در خانه ما برعکس ماجرای همسرم بود و پدرم سرسختی بیشتری با من انجام می داد. آنها می گفتند اسلام آوردن من آنها را شوکه کرده است. خوردن گوشت خوک در خانه به معضل بزرگی تبدیل شده بود و من ضمن احترام به آنها همیشه مانع تهیه گوشت خوک می شدم ولی الآن اوضاعمان خوب است و مادرم به عقاید من احترام می گذارد و حتی دیگر خودشان از گوشت خوک استفاده نمی کنند. * اسلام چه چیز جذابی برای شما داشت که مصمم به پایبندی بر آن شدید؟ - الکساندر: وقتی که من با این خانم آشنا شدم در کنار هم پایبندی بیشتری به اسلام پیدا کردیم. همیشه این حس را داشتم که خود خداوند مرا به دین اسلام دعوت کرده است. خدا به دنبال من بود و برای همین آیه آیه ای که از سخنانش در قرآن می خواندم برایم جذاب بود و به محض خواندن آیات همان لحظه آن آیات را با دل و جان و تمام وجود می پذیرفتم. من نه اینکه یک بار ایمان آورده باشم بلکه با آیه آیه قرآن هزاران بار تا به حال به مسیری که در آن قرار گرفته ام ایمان آورده ام. همه آیات قرآن برایم مثل روز روشن هستند و منطقی وعقلانی بودن آنها علت اصلی ایمان من به خدا و سخنانشان است. * خانم گویتس شما چطور با سختی ها کنار آمدید؟ - خیلی سخت بود ولی صدای الله و روح پروردگار به گونه ای همیشه در درون من فریاد می زد. همیشه یک حسی مرا به طرف خود می کشید و مرا آسوده نمی گذاشت، همیشه مشتاق تر و مشتاق تر می شدم و همین اشتیاق مرا هر روز بیشتر مصمم می کرد تا در مقابل سختی ها بایستم. حجاب گذاشتن در محیط زندگی ما فضای سنگینی برایم ایجاد کرده بود ولی با اشتیاقی که داشتم هر روز نفوذ بیشتری در اعتقاداتم پیدا می کرد. * در کشور آلمان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ - مریم: اگر ما بخواهیم فقط در کشور خود نماز و قرآن بخوانیم و در همین حد واجبات فردی مان را انجام دهیم هیچ خطر و مشکلی برایمان نیست ولی اگر بخواهیم در مورد اسلام و دیگر آموزه های آن صحبت کنیم و تبلیغ این دین را در اجتماع انجام دهیم مشکلات بسیاری برای ما به وجود می آورند. در آلمان کسی با اسم ادیان مشکلی ندارد و عنوان مسیحی و مسلمان و یهودی و… برایشان فرقی نمی کند تا جاییکه شخصی و فردی باشند اما چنانچه در مسائل اجتماعی ورود کنند همگی به نوعی توبیخ می شوند. آنها فردی را قبول دارند که سرش به لاک خودش باشد. * دلیل سفر شما برای آمدن به ایران چیست؟ - مریم: ما به قصد زیارت امام رضا (ع) به ایران سفر کردیم و با آنکه تا به حال به زیارت این امام بزرگ نرفته ام الآن در آستانه زیارت ایشان حس بسیار خوبی دارم و امیدوارم زودتر بتوانم نزد امام خود به آرامش و حیات برسم. - علی اسکندر: همیشه دوست داشتم در مورد ایران اطلاعات بیشتری داشته باشم و می دانستم که در ایران می توانم با تشیع بیشتر آشنا شوم، چراکه ایران تنها منبع و سرچشمه تشیع در دنیاست. درضمن علاقه بسیاری برای آشنایی بیشتر با انقلاب اسلامی ایران و آیت الله خمینی (ره) داشتم و همه اینها به علاوه دلیلی که همسرم گفت دلیل سفر ما به ایران است. * کدام یک از ائمه شما را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟ - مریم: من حس خاصی نسبت به امام صادق (ع) و مادر ایشان حضرت فاطمه زهرا (س) دارم و همیشه در خلوت های خودم یاد آنها می کنم. - علی اسکندر: امام حسین (ع) روح دیگری به من می دهد. اسلامی که از ایشان شناختم مرا آسوده نمی گذارد و همیشه مرا در جوش و خروش دوست داشتنی قرار می دهد، اسلام حسین صفای دیگری دارد. * در آخر در مورد این گردنبند برایمان بگویید. - این گردنبند ذوالفقار شمشیر امام علی (ع) است که به من آرامش خاصی می دهد و همیشه آن را به همراه دارم. - صاحب نیوز: ممنون از وقت ارزشمندی که به ما دادید و حتما نایب الزیاره ما هم باشید.
تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 92/5/27 | نویسنده : alamdarbasir
|
|
تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون |