سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
شیخ عجمان الحدید از مشهورترین علمای دینی در شهر حلب است و همه مذاهب اسلامی به وی احترام می گذارند.

به گزارش علمدار بصیر: تروریست های سوری امروز با نبش قبر شیخ عجمان الحدید پیکر او را ربودند.

این جنایت در شهر الباب در شمال غرب سوریه و توسط گروه موسوم به دولت شام و عراق معروف به "داعش" اتفاق افتاد.

شیخ عجمان الحدید از مشهورترین علمای دینی در شهر حلب است و همه مذاهب اسلامی به وی احترام می گذارند. تروریست های سوری پیش از این قبر صحابی عظیم الشان پیامبر گرامی اسلام -حجربین عدی- را نبش کرده بودند

 

 





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/7/17 | نویسنده : alamdarbasir
لاریجانی در اجلاس بین‌المجالس جهانی:
ملت ایران اهمیتی به حرفهای بی‌حساب آمریکا نمی‌دهد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نه آمریکا جرات تجاوز به ایران را دارد و نه ملت ایران اهمیتی برای این حرفهای بی‌حساب قائل است.

به گزارش علمدار بصیر: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیئتی پارلمانی جهت حضور در یکصدو بیست و نهمین اجلاس بین المجالس جهانی در ژنو به سر می‌برد، با حضور در این اجلاس طی سخنانی در کمیته صلح و امنیت بین المللی، به برخی از مهمترین عوامل ایجاد ناامنی در جهان و اهمیت خلع سلاح هسته‌ای و نیز نقش پارلمانهای کشورها در تحقق این موضوع پرداخت.

* 4 عامل ناامنی در جهان

لاریجانی در ابتدای سخنان خود با اعلام مسرت از اینکه «خلع سلاح هسته‌ای و نقش پارلمان‌ها در این امر» به عنوان موضوع این اجلاس تعیین شده، گفت: در یک ارزیابی کلان از امنیت جهانی می توان چند عامل اصلی ناامنی جهانی را دریافت.

وی ادامه داد: اولین عامل، سلاح‌های کشتار جمعی به خصوص تسلیحات هسته‌ای در همین مقدار انباشت فعلی است که ظرفیت نابودی چندباره کره زمین را دارد.

* مدال جنگ‌های فرقه‌ای و افراطی‌گری بر سینه رژیم صهیونیستی

رییس مجلس شورای اسلامی، تروریسم و افراطی گری و جنگ های فرقه ای و دینی را عامل دوم دانست و خاطرنشان کرد: این موضوعات که در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته، از جنس دولتی آن که عمدتا رژیم صهیونیستی مدال آن را بر سینه دارد و در چند سال اخیر 5 نفر از دانشمندان هسته ای ایران را ترور کرده اند و چه نوع غیر دولتی آن که باید گفت متاسفانه، برخی قدرتهای بزرگ و منطقه ای به تصور استفاده تاکتیکی از آنها، به نحوی از آنان پشتیبانی کردند که نمونه اخیر آن در ماجرای سوریه است که بی حساب، سلاح و سایر امکانات مادی در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند.

* برخورد تاکتیکی با تروریسم یک اشتباه استراتژیک امنیتی است

لاریجانی افزود: شاید تلقی آنان این است که بعد از بهره جستن از اقدامات آنان، به حسابشان می‌رسند اما این یک اشتباه بزرگ است. تروریست‌ها وقتی گسترش یافتند و تجربه پیدا کردند، به سادگی نمی‌توان آنان را سرکوب کرد کما اینکه ناتو در افغانستان بعد از ده سال توفیقی نیافت. لذا برخورد تاکتیکی با تروریسم یک اشتباه استراتژیک امنیتی است.

* آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد/ ملت ایران اهمیتی به تهدیدات آنها نمی‌دهد

وی اظهار داشت: آمریکا با کمال وقاحت مرتبا تکرار می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است. گرچه نه آمریکا جرات آن را دارد که به ایران تجاوز کند و نه ملت ایران اهمیتی برای این حرفهای بی‌حساب قائل است اما کسانی که زبان تهدید را به کار می‌برند قصد ایجاد ناامنی روانی را دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: گاه از همین روحیه جنگ طلبی علیه کشورهایی که در چند سال اخیر به دنبال ایجاد دموکراسی در کشور خود بوده‌اند، استفاده کرده‌اند و به روشهای مختلف برای آنها مانع تراشی می‌کنند. چراکه نتیجه خواست دموکراتیک مردم آن کشور را مطابق منافع خود نیافته اند.

* استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی مانع استقلال سیاسی کشورها شده

لاریجانی در تبیین عوامل ایجاد ناامنی در جهان، رواج تفکر استانداردهای دوگانه را عالم چهارم در این زمینه دانست و افزود: گاه استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی به حدی است که عملا مانع استقلال سیاسی کشورها شده است.

وی یادآور شد: من بارها از رئیس سابق سازمان بین المللی انرژی اتمی (محمد البرادعی) در جلسات خصوصی این سخن را شنیده ام که «شما مسئله هسته ای خود را با آمریکا حل کنید!» خب اگر وضع اینگونه است این سازمان برای چه تشکیل شده است؟

* هنوز هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه کشورهای دارنده، نوسازی می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در اجلاس بین المجالس جهانی، به واقعه بمباران اتمی دو شهر ژاپن توسط آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از 65 سال از زمان استفاده از اولین بمب‌های هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی سپری شده اما همچنان مشاهده می‌کنیم هزاران کلاهک هسته‌ای در زرادخانه کشورهای دارنده، نوسازی می‌شود و گاه با ارتقای فناوری از انواع رقیق شده آن در جنگ‌های اخیر استفاده کرده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این در حالیست درباره اجرای معاهده «ان.پی.تی» در کنفرانس‌ها تاکید می‌شود اما اگر همه این تلاش‌ها حاصلی در عمل نداشته باشد، به جهانیان نشان داده که این مسیر در عمل، یک بن بست است و فقط سخن گفتن درباره آن است. آنگاه باید حق داد که افکار عمومی به تعبیر دکتر هری فرانک فورت فیلسوف معاصر، در کتاب خود تحت عنوان «حرف مفت» این بحثها را از سنخ اینگونه حرفها بپندارد که در دنیای مدرن متداول است و نه خاصیتی برای دنیای مردم دارد و نه آخرت آنان.

وی تصریح کرد: کسی تردید ندارد که رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته ای در اختیار دارد اما کشورهای قدرتمند با علم به این امر، از آن حمایت می‌کنند، درحالی که در مورد احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی این همه غوغا و جنگ طلبی به راه انداختند و حالا بر اساس اطلاعاتی که وزیر خارجه روسیه اخیرا اعلام کرد، معلوم شد تروریست‌ها در سوریه دارای سلاح شیمیایی هستند و حتی آنرا به داخل عراق برده‌اند، حالا با این مساله چه می‌کنید؟

* چه کسانی سلاح شیمیایی به تروریست‌ها داده‌اند؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا تروریست‌ها را می‌توانید مثل دولت سوریه متقاعد کنید که سلاح شیمیایی را معدوم کنند و آیا نباید معلوم شود چه کسانی سلاح شیمیایی به تروریست‌ها داده‌اند؟

* ریشه ناامنی های جهانی در بی‌اعتقادی قدرتها به حل مسئله

وی در ادامه اظهار داشت: واقع قضیه این است که این چهار عامل ناامنی در جهان امروز به هم پیوسته‌اند و ریشه آن در بی‌اعتقادی قدرتها به حل آنست و گاه به عنوان حفظ منافع خود آن را توجیه می‌کنند.

* یاری‌کنندگان رژیم صهیونیستی؛ تحریم کنندگان ایران

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت‌هایی که رژیم صهیونیستی را در توسعه مخفیانه و ذخیره غیرقانونی سلاح‌های هسته‌ای یاری می‌کنند، فعالانه در تحریم ایران که صراحتا اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تحریم سلاح کشتار جمعی فتوا صادر کردند و تمام مراکز هسته ای ایران نیز تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، مشارکت می کنند.

لاریجانی افزود: دلیل این اقدامات آن است که ایران جزو اقمار این قدرت‌ها قرار ندارد.

* پارلمانهای کشورها دولتها را ملزم به رعایت «ان.پی.تی» کنند

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اهمیت اجلاس بین المجالس جهانی اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورها، پارلمان‌ها از قدرت برخوردارند اگر در این زمینه گامی برای این مجمع متصور باشد، این است که تصمیم بگیریم اگر تا به حال قانون منع تولید و نگهداری سلاح های کشتار جمعی تصویب نکرده‌اند، آن را به تصویب برسانیم و دولت‌ها را ملزم کنیم تا معاهده «ان.پی.تی» را بپذیرند و اگر دارای سلاح هسته‌ای هستند مطابق معاهده «ان.پی.تی» در جهت تحقق ماده 6 آن، ظرف مدت معینی با کمک IAEA آن‌ها را معدوم کنند و جلوی تولید سلاح‌های خطرناک جدیدی که اخیرا مطرح است که برخی قدرت‌ها کشف کردند را بگیرند.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/7/17 | نویسنده : alamdarbasir

حسن روحانی طی حکمی محمد شریعتمداری را به عنوان «معاون اجرایی رئیس جمهور» منصوب کرد.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،‌ متن حکم رییس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای محمد شریعتمداری

به استناد اصل 124 قانون اساسی و نظر به توان اجرایی، سوابق مدیریتی و تجارب ارزشمند، به منظور هدایت و پیگیری پروژه‌های اجرایی خاص، شما را به عنوان «معاون اجرایی رییس‌جمهور» برمی‌گزینم.

امید است با عنایات الهی، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/7/17 | نویسنده : alamdarbasir
بررسی گفتارها و مواضع آقای خاتمی در بیش از دو ماه فعالیت دولت یازدهم، به نوعی بر روی تحلیل‌هایی که رویکرد جریان اصلاحات به دولت اعتدال را مثبت ارزیابی نمی‌کنند، ‌صحه می‌گذارد.

به گزارش علمدار بصیر: بخش افراطی جریان اصلاحات به عنوان تدارک بیننده اغلب فتنه‌های سیاسی دو دهه اخیر، پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، از «دوم خرداد دوم» سخن گفت و سعی کرد رئیس جمهور جدید را یک «لیبرال در لباس اعتدال» نمایش دهد. این مفهوم، اهمیت بسیار زیادی برای جریان برانداز دارد و مهم ترین امتداد اجتماعی-عملیاتی‌اش در آنجاست که «روحانی لیبرال» را رئیس دولتی می بیند که 13 مرداد 1392 را به 12 مرداد 1384 پیوند می زند و جریان آغاز شده در سال 1376 را،‌ با قوت ادامه می‌دهد. در همین راستا بود که مشاهده کردیم طیف برانداز، تئوری های  ناکام دوران اصلاحات را نیز دوباره در نشریات خود مطرح کرد؛ که جالب تر از همه، نوستالژی «فشار از پائین و چانه زنی در بالا»ی آقای حجاریان بود که خود وی، حجت الاسلام روحانی را چانه زن خوبی دانست که ابزارهای فشار از پائین را در اختیار ندارد و از این رو نیازمند بدنه اجتماعی اصلاحات است.

این هیاهو و ذوق زدگی اما به دلیل پیش فرض های غلطی که درباره «این‌همانی اعتدال و اصلاحات» داشت، دیری نپائید و جریان برانداز به درستی دریافت که دولت آقای روحانی بنا ندارد به سیاق دولت اصلاحات، به تنش ها و دوقطبی های اجتماعی و سیاسی دامن زده و از این رهگذر، نظام سیاسی جمهوری اسلامی را «سنگر به سنگر»! فتح کند؛ یا بساط حاکمیت دوگانه پهن کرده و اندک اندک از وزن اسلامیت نظام به نفع جمهوریت آن بکاهد و سیستم را سکولاریزه کند، بلکه برعکس، فردی مورد وثوق و اعتماد نظام است. این بود که آقای خاتمی و تیمشان، تصمیم گرفتند مجزا از دولت و در حاشیه امنی که به عنوان سهم از آن می گیرند، مسیر براندازی را پیش ببرند. چه، نظریه «اپوزیسیون در حاشیه امن دولت»، نسبت به نظریه «دولت اپوزیسیون»، با مشی شخص آقای خاتمی نیز سازگارتر است و آنگونه که از اظهاراتشان در ماه های پایانی دولت اصلاحات بر می آید، از اینکه عده‌ای می خواستند در دل دولت اصلاحات نقش اپوزیسیون نظام را بازی کنند، گلایه‌های تندی داشته اند: «برخی... از اص?حات می خواستند که به هیات معارض (اپوزیسیون) ولی در دل دولت عمل کند که چنین امری نه تنها به مصلحت نبود، بلکه می‌توانست یکی از طنزهای بزرگ همه دوران‌های تاریخ باشد».

این جمع بندی در طیف برانداز جریان اصلاحات، نتایج ملموسی برای کشور و حتی دولت و شخص آقای روحانی داشته و خواهد داشت که نیازمند دقت و توجه همه دلسوزان نظام و دولت یازدهم است.

1- نخستین نتیجه، کوتاه آمدن جریان فتنه و برانداز از ایده «مال خودمان» بودن دولت، و بسنده کردن به مطالبه سهمیه در چند وزارتخانه و برخی مدیریت های سطوح دو و سه بود که به دلایل متعدد، این طیف نتوانسته آنگونه که تمایل داشته، به این خواسته دست یابد و سرو صداهایی که درباره برخی پست‌ها از جاهای مختلف شنیده می شود، در همین چارچوب قابل تفسیر است؛ شاید علاوه بر مسئولیت‌ها، مهم ترین سطح این سهم خواهی مربوط به دریافت امتیاز همان «حاشیه امن» می‌شود که  طیف برانداز برای پیشبرد اهداف خود نیازمند آن است.

2- دومین نتیجه، که ارتباط روشنی با «سهمیه حاشیه امن» دارد، به برنامه 4 ساله افراطیون مربوط می‌شود. هم سیستم و هم دولت آقای روحانی باید منتظر تحرکات افراطی اپوزیسیون داخلی نظام برای ایجاد تنش و فضای دو قطبی در جامعه باشند که همان اهداف تعریف شده در دولت اصلاحات را پی خواهد گرفت. نشانه های چنین تحرکاتی نیز دیده می شود. طرح بحث ترور توسط شخص آقای خاتمی، ایجاد دو قطبی و فضای تنش درباره مذاکره با آمریکا در حالی که شخص آقای روحانی اعتقاد به رفتار در چارچوب نظام و بر اصلاح اشتباهات تاکید دارند، ایجاد تنش درباره بررسی صلاحیت وزرا و تعدی به حقوق حقه مجلس، ایجاد تنش درباره انتخاب شهردار تهران، تلاش برای تحمیل یک وزیر مسئله دار به مجلس، ایجاد جنجال درباره ماجرای استقبال از آقای روحانی در حالی که خانم «باران کوثری»-حاضر در صحنه- می گویند «درگیری شدیدی بین دو گروه پیش نیامد به جز آن کفشی که به سمت آقای روحانی پرتاب شد فکر می کنم که نیروهای مخالف از جای ویژه ای سازماندهی نشده بودند به این دلیل که نه خط مشخصی داشتند و خیلی کنار هم بودند و در بین ما نفوذ می کردند و مرگ بر آمریکا می گفتند ولی واقعا قصد کتک کاری نداشتند»، فقط بخشی از حاشیه سازی ها و تنش زایی های افراطیون در مدت کوتاه دو ماه فعالیت دکتر روحانی در مقام ریاست جمهوری بوده است.

3- نتیجه سوم جمع بندی افراطیون دقیقا متوجه شخص آقای روحانی است. افراطیون دولت آقای روحانی را یک محلل و وارث دوران گذار بیش نمی دانند که «باید در فضای ایجاد شده توسط آن فعالیت کرد اما به خود آن اجازه فعالیت و موفقیت نداد». چه، موفقیت روحانی در تحقق وعده های انتخاباتی و ایجاد حماسه اقتصادی، احتمال تکرار آن در سال 96 را تقویت می‌کند و این، با راهبرد بلند مدت جریان فتنه برای تغییر نظام سیاسی ایران از طریق فتح سنگر به سنگر، همخوانی ندارد. لذا دولت آقای روحانی در آینده بیش از آنچه در بند 2 بیان شد، شاهد حاشیه سازی ها و تنش زایی های افراطیون برای اخلال در کار دولت خواهد بود که نتیجه همان «سهمیه فضای امن فعالیت» است. بعید است این دست سخنان آقای خاتمی که «زمان اصلاحات مذاکره خیانت محسوب می شد»‌، با هدف پشتیبانی از اقدامات آقای روحانی و یا از سر دوستی با دولت یازدهم بیان شده باشد. اینکه آقای خاتمی رای آوری یک شخص خاص برای وزارتخانه ای خاص را نوعی بازی حیات و ممات و رویدادی حیثیتی می دانند، روشن است که در فکر موفقیت آن وزارتخانه و دولت نیستند و سودای دیگری در سر دارند.

دولت یازدهم علی رغم نقدهایی که بر آن وارد است، در فضای آرامی پیش می رود و به هیچ رو در پی تنش و مواجهه و رقابت با نظام نیست، بلکه تاکید دارد که در چارچوب نظام رفتار کند. دولت اعتدال تفاوت های ماهوی در اهداف خود با دولت اصلاحات دارد، هرچند به معنی تشکیلاتی کلمه، و نیز از نظر تاکتیک های دستیابی به اهداف، یک دولت اصولگرا محسوب نمی شود.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir
اهانت خاتمی به مردم یزد و ذوق زدگی رسانه های بیگانه
رییس جمهور دوره اصلاحات با اشاره به اعتراض عده ای از دانشجویان در فرودگاه مهرآباد به رییس جمهور منتخب گفته بود :اگر جلوی جریانات تخریبی!گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از سایت بنیاد حماسه دفاع، رادیو فردا ارگان خبرپراکنی سازمان جاسوسی CIA تیتر اول خود را به سخنان توهین آمیز خاتمی در هفته گذشته اختصاص داد.رییس جمهور دوره اصلاحات با اشاره به اعتراض عده ای از دانشجویان در فرودگاه مهرآباد به رییس جمهور منتخب گفته بود :اگر جلوی جریانات تخریبی!گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد.

 

خاتمی روز دوشنبه 15 مهر و در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه‌ای برای ترور دارید؟ گفته است: به من یزدی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرده‌ام اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم؟او افزوده که فقط «هشدار» داده که «افراطی‌گری ممکن است به ترور بیانجامد، منظورم این نیست که کسی قصد ترور دارد. ما خودمان مورد ترور قرار گرفته‌ایم؟به گفته آقای خاتمی، این تخریب‌ها نمونه افراطی‌گری است، جامعه باید به سوی منطق برود و باید نقد منطقی جایگزین اعتراض تخریبی شود.
رییس جمهوری پیشین ایران هفته گذشته با اشاره به تجمع عده‌ای در فرودگاه مهرآباد و پرتاب کفش به سوی خودروی حسن روحانی هنگام بازگشت از سفر نیویورک هشدار داد که اگر با جریان‌های تخریبی برخورد نشود منجر به ترور می‌شود.رادیو فردا هم به نقل از سایت های افراطی مدعی اعتدال نوشت: روز شنبه، ششم مهر، در حالی که چندصد نفر برای استقبال از رییس جمهوری ایران به فرودگاه مهرآباد تهران آمده بودند، عده‌ای در اعتراض به تماس‌های مقام‌های ایران و آمریکا علیه حسن روحانی شعار دادند و به سوی خودروی او کفش پرتاب کردند.
 

پیک ایران سمپات حزب منحل شده توده و حلقه ضد انقلاب پاریس
انتخاب سایت مدعی اعتدال ، هنوز مدرکی برای پرتاب کفش رو نکرده است!
 
آقای خاتمی در واکنش به این حادثه درباره احتمال «ترور» در کشور هشدار داده و گفته بود که "جریاناتی به دنبال خشونت هستند و رای مردم را برنمی‌تابند".هشدار خاتمی به جریاناتی بود که به دنبال خشونت هستند! و رای مردم را برنمی‌تابند ، اگر پیش فرض سخنان محمد خاتمی را قبول کنیم یک سوال اساسی باقی می ماند که جناب خاتمی آیا این عکس ها را دیده اید؟
آقای خاتمی یادتان باشد کسانی که رای مردم را بر نتابیدند و خیابان های تهران را به صحنه جنگ تبدیل کردند دوستان شما بودند، چرا در آن زمان ساکت بودید؟میلیاردها تومان خسارت های مالی و معنوی بیش از 20 ماه به کشور تحمیل شد.فردای 22 خرداد تا فراخوان 25 بهمن 89 دوستان نزدیک شما همه گروهک های ضد انقلاب از سازمان منافقین گرفته تا گروهک ریگی ،سلطنت طلبان تا باند بنی صدر ، لابی های صهیونیستی تا گروهک های لائیک را برای مواجه با نظام اسلامی متحد کردند.
ممکن است صدمات فتنه 88 را بتوانیم ببخشیم اما توقع نداشته باشید هیچ گاه آن را فراموش کنیم به شما هم توصیه میکنیم هر زمان خواستید از ترور و خشونت و برنتابیدن از نتیجه انتخابات صحبت کنید با نگاه به اسناد فتنه 88 کمی با دقت بیشتری صحبت کنید.
 
شنبه 6 مهر فرودگاه مهر آباد – تجمع جریان تندرو و مخالف مذاکرات!
ترور و خشونتی که محمد خاتمی را نگران کرده است!
تهران – 1388 اعتراض مسالمت آمیز سبزها
اقدامات مسالمت آمیز! سبزها در خیابان های تهران – 1388
از این تجمعات مسالمت آمیز ترور بیرون نمی آید!؟




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir
تا مرا دیدند فرمودند: یا علی! وفینا والله لصاحبک ای علی به خداقسم ما به وعده ی خود در مورد دوستت وفا کردیم اینجا بود که ایشان منقلب شدند، بغض کردند و گریستند و فورا به ادامه بحث پرداختند اما همه متاثر شدند ان شاءالله سایه ایشان مستدام باشد.

 

به گزارش علمدار بصیر: حجت الاسلام شهاب مرادی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به درس خارج امروز رهبر انقلاب نوشت:

سلام امروز سیدنا الاستاد حین تدریس روایتی مشهور را از کتاب شریف کافی نقل کردند: راوی؛ علی بن حمزه ماجرای یکی از کُتّاب بنی امیه که با او دوست بوده و اموال نامشروع بسیار داشته و شرفیاب محضر امام صادق می شود را نقل می کند... امام علیه السلام به او می فرمایند: که باید از تمام این اموال، خودت را پاک کنی "فمن عرفت منهم، رددت علیه ماله و من لم تعرف، تصدقت به" اگر چنین کنی من هم "أضمن لک الجنة" بهشت را برای تو ضمانت می کنم جوان بر می گردد به کوفه و تمام اموالش؛حتی لباس تنش را صدقه می دهد و شیعیان برای او مالی اندک را فراهم می کنندولباس برایش می خرند... تا اینکه او بیمار می شود استاد معظم با اینکه سند روایت را ضعیف دانستند ولی ادامه روایت را احتمالا برای یک تذکر مرتبط با تذکر اخلاقی ابتدای درس خواندند "وما أتى علیه إلا أشهر قلائل حتى مرض، فکنا نعوده، فدخلت علیه یوما و هو فی السوق ففتح عینیه" چند ماهی نگذشت که او بیمار شد و ما به عیادتش رفتیم او در حال احتضار بود، چشمش را باز کرد و به من گفت : "یا علی ! وفى والله صاحبک" به خدا قسم دوستت -امام صادق ع- به وعده اش وفا کرد! ثم مات... او از دنیا رفت و ما او را تجهیز کردیم و دفن و... تا بعدا به محضر امام صادق شرفیاب شدم.

تا مرا دیدند فرمودند: یا علی! وفینا والله لصاحبک ای علی به خداقسم ما به وعده ی خود در مورد دوستت وفا کردیم اینجا بود که ایشان منقلب شدند، بغض کردند و گریستند و فورا به ادامه بحث پرداختند اما همه متاثر شدند ان شاءالله سایه ایشان مستدام باشد و ان شاءالله لحظه جان دادنِ ما هم اهل بیت از ما دستگیری کنند و با آرامش و اطمینان از شفاعت و عنایت ایشان از دنیا برویم.

 





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir
مشروح/ رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان:
طی 50 روز در سیاست خارجی به اندازه 500 روز کار کرده‌ایم
حسن روحانی با اشاره به موضوع سیاست خارجی و عملکرد دولت در این زمینه گفت: ما در سیاست خارجی قدمهایی نه به اندازه 50 روز بلکه 500 روز برداشته‌ایم.

 

 

 

به گزارش علمدار بصیر: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان اینکه حضرت علی (ع) فرمودند علم قدرت است و هرکس به علم و دانش چنگ زند، قدرتمند و توان قدرت‌نمایی را خواهد داشت، گفت: هرکس که از علم فاصله گیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: نخبه غیر از استعداد برتر یا برنده مدال یا شاگرد اول کنکور است. هر زمان که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد آن واژه کلیدی تاثیرگذار بودن، استعداد برتر در زمینه توسعه و زندگی مردم خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم، یاد آور شد: این وظیفه بنیاد ملی نخبگان کشور است؛ باید استعدادهای برتر را جستجو کرد و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم چراکه استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد آن تاثیرگذار باشد.

 

روحانی با بیان اینکه استعداد برتر را باید مراقبت کرده تا استعداد برتر باقی بماند، افزود: اولین سخن این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن یا حتی برتر شدن از آن چه که هست باقی بماند و دوم اینکه چگونه این استعداد در خدمت جامعه وکشور قرار گیرد.

 

رئیس جمهور به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سال حماسه سیاسی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این سخن کاملا باید مدنظر همه ما باشد، حماسه سیاسی را با رهنمودهای مقام معظم رهبری مردم خلق کردند که در این زمینه نیز دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی ایفا کردند.

 

وی گفت: صدای نخبگان جامعه ما نه تنها از محلات تهران و شهرهای بزرگ عبور کرد بلکه به دورترین روستاهای کشور رسیده است، ما به این روستاییان و این کشور و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم و به نخبگان جوانمان مغروریم و افتخار می‌کنیم.

 

روحانی با تاکید بر اینکه باید حماسه اقتصادی را خلق کنیم، اظهار داشت: حماسه آفریدنی است و بدون تلاش و وحدت نمی‌توان حماسه اقتصادی را خلق کرد چرا که نیاز به افق فکری باز دارد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما با اقتصاد جهان هم در صادرات و هم در واردات پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام می‌گوید بزرگترین درآمد ارزی و حتی ریالی از صادرات بوده که شامل صادرات نفتی و غیر نفتی است.

 

روحانی با بیان اینکه بدون رقابت با دنیا اقتصاد پایدار نخواهیم داشت، افزود: ایده و طرح‌های تحقیقاتی، اختراعات، صنعت و حضور در بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران باشد وگرنه واردات ارزان ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: باید خود را باور داشته و استقامت کنیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم، با تدبیر و نه با شعار می‌توان در برابر همه قدرتهایی که علیه منافع ملی ما بخواهند حرکت کنند مقاومت کنیم.

 

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به دوران دفاع مقدس و نخبگان و فرهیختگانی که آن زمان به صحنه آمدند اشاره کرد و گفت: از شهید ستاری و شهید بابایی یاد می‌کنم و خوشحالم که یک نخبه از خاندان ایثارگران امروز مسئولیت این بنیاد را بر عهده گرفته است.

 

حجت الاسلام روحانی به ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و یاد آورد شد: در آن زمان بهترین سیستم پدافند هاگ بود و از همه دستگاه‌های کشور فقط یک لامپ قدرت کار می‌کرد که طی جلسه‌ای برخی افراد می‌گفتند این لامپ احیا شدنی نیست و در بازار هم نتوانستیم این لامپ را تهیه کنیم.

 

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اساتید آنجا گفت ما قادریم لامپ را احیا کنیم اما حدالاقل به سه ماه زمان نیاز است؛ مسئول آن تیم گفت ما دیگر به خانه برنمی‌گردیم و همه هم قسم شدند و با تلاش شبانه روزی در کمتر از 2 ماه اولین لامپ احیا شد.

 

وی با بیان اینکه مانیاز به نخبگانی داریم که امروز آستین را بالا بزنند افزود: دولت تدبیر و امید دست نیاز به شما نخبگان دراز می‌کند، ما نه تنها در بیوتکنولوژی و نانو و IT بلکه در اقتصاد و سیاست هم به شما نیاز داریم؛ تدبیر و امید نیز از شما و حلقه وصل بین ما و شما بنیاد نخبگان است.

 

رئیس جمهور بر همین اساس یاد آور شد: اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوا خواهد داشت و زمینه‌‌های حقوقی، مادی و معنوی را برای پیشرفت شما مد نظر قرار می‌دهیم و از شما می‌خواهیم در همه امور و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنیم و همه وزرا و سازمان‌ها ازنخبگان جوان استفاده کنند.

 

وی اظهار داشت: بنده فردا چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران خواهم گفت ساز و کاری پیش بینی کنند که در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیریها از نخبگان جوان استفاده شود.

 

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: باید در پیشرفت کشور ولو اندک نقش داشته باشیم، در این راستا نشاط دائمی در ادامه زندگی همراه ما خواهد بود. مهم این نیست زندگی چه پاداشی به ما داده، مهم این است در لحظه مرگ احساس کنیم نقشمان را در پیشرفت کشور ایفا کردیم. می‌خواهم نخبگان چنین احساس داشته باشند که بگویند برای کشور چه کردیم نه اینکه کشور برای ما چه کرده است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است گفته شود در برخی کشورها به نخبگان بیشتر احترام می‌گذارند، من این را رد نمی‌کنم یا در کشورهایی امکانات آماده‌تر است من این را هم می‌پذیرم؛ یا کشورهایی هستند که وسائل آسودگی خاطر در زندگی روزمره برای نخبگان را بیشتر فراهم کرده‌اند، من این را هم رد نمی‌کنم؛ ما امروز به ساختار نهادی نیاز داریم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به یکدیگر متصل کند.

 

وی افزود: نخبگان ما باید کاری کنند که صنعت ما به دنبال آنها بدود. ما می‌دانیم در مواردی دولت باید کمک کند و گاهی سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی یا بانک‌ها و بیمه‌گران صورت بگیرد.

 

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود به تصویب سند راهبردی اشاره و آن را کار خوبی ارزیابی کرد و گفت: از همه آنهایی که در زمینه شناسایی نخبگان تلاش کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم اما سند راهبردی کافی نیست گرچه لازم است. باید ببینیم در این سند چه اقداماتی باید انجام دهیم که تضمین اجرایی داشته باشد و آنکه به کار می‌آید عمل است و از این رو باید دست به دست هم دهیم.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این دولت با بدهکاری‌های کلان دولت آشناست و می‌داند برای عبور از این راه پر پیچ و خم چقدر تلاش و تدبیر نیاز است، گفت: اما برای حل این مشکلات به کمک مردم دست اندرکاران و نخبگان امیدوارترند.

 

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه ما در سیاست خارجی قدمهایی نه به اندازه 50 روز بلکه 500 روز برداشته‌ایم، افزود: ما در زمینه اقتصادی در حد این 50 روز قدمهای تاثیرگذاری برداشیم.

 

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش کشاورزی تنها دولتی هستیم که در اوایل مهر به مردم اعلام می‌کنیم این دولت تمام بدهکاری کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است و تنها دولتی هستیم که در طول 50 روز بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی  در اختیار کارآفرینان قرار دادیم و 400 میلیارد تومان اعتبار برای خرید کود در فصل پاییز اختصاص یافته است.

 

وی افزود: این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا از هم اکنون کشاورزان دلگرم کار باشند.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در صنعت و تولید هم در 50 روز قدمهای مهمی برداشتیم، گفت: در زمینه دارو و درمان نیز به همین شکل بوده است. البته می‌دانم یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت کند شمشمیر انتقاد آنها برا‌ن‌تر می‌شود، این دولت به انتقاد منتقدین هم افتخار می‌کند اما به عزیزان منتقد می‌گویم که انتقاد سازنده خواست ماست و برای کشور مفید است؛ سخنان نیشدارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق، معیار ما در سخن باشد.

 

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: من به شما قول می‌دهم که دولت، معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را خواهند کرد که سال آینده در برابر شما شرمنده نباشیم.

منبع:فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir
در نقد ادعای "ناسازگاری شعار مرگ بر آمریکا با اصول قرآنی"
در مقدمه تفسیر راهنما آمده که "تهیه تفسیر راهنما با استفاده از دست‌نوشته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" صورت گرفته است و در موارد متعددی شعار (مرگ بر) ذکر شده که با ادعای اخیر ایشان که اصل قرآنی انسان را از (مرگ گفتن) نهی می‌کند، سازگار نیست.
به گزارش علمدار بصیر: چنان که در این گزارش خواندید، سخنان اخیر آقای هاشمی رفسنجانی و ادعای ایشان که قرآن به ما می‌آموزد که به کسی مرگ نگوییم، سخنانی ضعیف و از منطق قرآن کریم به دور است.

(متن کامل اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی در سایت خودشان را نیز در لینک‌های زیر مشاهده کنید)

لینک اول

لینک دوم

نکته جالبی که از مراجعه به تفسیر راهنما که ظاهرا حاصل تلاش خود آقای هاشمی نیز هست، نشان از آن دارد که ایشان در تفسیر قرآن مطالبی کاملا علیه ادعای کنونی خود مطرح ساخته‌اند و نه تنها مرگ گفتن و شعار مرگ دادن را خلاف اصول قرآنی ندانسته‌اند بلکه در جهت مخالف آن استدلال نیز کرده‌اند و به تصریح بیان داشته‌اند که شایسته ترین چیزها در برابر برخی از گروه‌ها، همین نفرین و همین شعار است.

این امر نشان می‌دهد که آقای هاشمی خود نیز از آیاتی که در گزارش قبلی به آنها استناد شده بود همان برداشت مطرح شده را داشته و دارند. این که آقای هاشمی در تفسیر قرآن خود این آیات را به معنی (مرگ گفتن) می‌دانند و به آن تصریح می‌کنند اما در مباحث سیاسی و به علت جهت‌گیری‌های خاص خود ناگهان چنین موضعی می‌گیرند کاملا جای تعجب دارد و باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا با دین مردم بازی می‌کنند!

در ادامه بدون هیچ دخل تصرفی موارد متعددی از آیاتی که در تفسیر راهنمای آقای هاشمی رفسنجانی به همین معنی تصریح شده است ذکر می‌گردد:

 

 

مورد اول

مورد اول، ذیل تفسیر آیه 4 سوره بروج است که در این آدرس که متعلق به سایت تفسیر رهنما است آورده‌اند:

 

 

 

 

 

 

1 - گروهى از جباران، براى تعذیب مؤمنان، در زمین حفره عمیقى ایجاد کردند.

أصحـب الأُخدود

«اخدود»; یعنى، شکاف طولانى و عمیقى که در زمین ایجاد شود. اصل و ریشه آن «خدّ» است; یعنى، مقدارى از صورت که طرف راست و چپ بینى قرار گرفته است (مفردات راغب). «أصحاب الاُخدود»; یعنى، کسانى که حفره را ایجاد کردند. این احتمال که مراد، مؤمنان معذّب در «اخدود» باشد، با ضمیرهایى که در آیات بعد آمده، ناسازگار است.

2 - ایجادکنندگان کوره آدم سوزى (اصحاباخدود)، مورد نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخهاى او

قتل أصحـب الأُخدود

فعل «قتل»، براى نفرین به کار رفته است. مفاد نفرینهاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین درباره خداوند تصور ندارد.

3 - کشته شدن و نابودى، سزاوارترین فرجام براى اصحاب اخدود

قتل أصحـب الأُخدود

 

نکته جالب توجه این است که آقای هاشمی در ترجمه این عبارت دقیقا از همان معنای (مرگ بر) استفاده کرده‌اند و در سومین نکته در ذیل این آیه نیز تصریح کرده‌اند که این مرگ گفتن و مرگ خواستن سزاوارترین فرجام است.

 

مورد دوم

دومین مورد در آیه 10 سوره ذاریات است که در ذیل این آیه نیز در تفسیر آقای هاشمی رفسنجانی به صراحت از معنای (مرگ بر) استفاده شده است. متن و تصویر این صفحه عینا نقل می‌شود:

 

1- کافران حق ستیز و یاوه سرا، مورد نفرین خداوند

قتل الخرّصون

 

2 - انکار معاد، متکى بر گمان و فاقد دلیل یقینى

قتل الخرّصون

»خرص» به معناى سخنى است که مبتنى بر ظن و گمان و فاقد پایه علمى است. از آن جایى که قبل و بعد این آیه، در مورد روز جزا است، استفاده مى شود که موضوع یاوه سرایى اینان، مسأله انکار معاد بوده است.

 

سومین مورد

سومین مورد از مواردی است که ادعاهای امروزین آقای هاشمی را کاملا زیر سوال می‌برد. ایشان در تفسیر آیه 19 سوره مدثر نه تنها از معنای (مرگ بر) استفاده کرده‌اند بلکه آن را کاملا به جا دانسته و توجیه نیز کرده‌اند. تصویر این بخش از تفسیر ایشان در ذیل آمده است:

 

 


 

 

1- ولیدبن مغیره، مورد نفرین خداوند

فقتل کیف قدّر

عبارت «قتل»، براى نفرین و دعا علیه کسى به کار مى رود.

2 - کافران حق ناپذیر و اندیشه گر علیه دین، مستحق هلاکت و نابودى اند.

إنّه فکّر و قدّر . فقتل کیف قدّر

3 - حق ناپذیرى و اندیشه دین ستیزانه، عملى شگفت انگیز و به دور از شأن انسان

فقتل کیف قدّر

«کیف»، در این آیه براى تعجب است.

4 - جواز نفرین و دعا، علیه کافران حق ناپذیر و دین ستیز

فقتل کیف قدّر

نکته‌ای که در این مورد بیشتر جلب توجه می‌کند این است که آقای هاشمی تصریح کرده‌اند که این آیه علیه ولید بن مغیره نازل شده است و بعد در نکته چهارم تصریح کرده‌اند که مرگ گفتن علیه کافران حق ناپذیر و دین ستیز جایز است.

 

 

مورد چهارم

چهارمین مورد تفسیر آقای هاشمی در ذیل آیه بعدی همین سوره است که تصویر تفسیر ایشان چنین است:

 

 


 

مشخص است که ایشان تکرار مرگ گفتن را هم صراحتا از قرآن برداشت کرده‌اند و تعجب آور است که امروز ادعاهای عجیب دیگری می‌کنند و مرگ گفتن را خلاف اصول قرآنی می‌دانند.

 

 

مورد پنجم

آقای هاشمی رفسنجانی در ذیل تفسیر آیه 23 همین سوره مدثر تصریح می‌کند که از علل اصلی این که ولید بن مغیره به چنین نفرینی از سوی خدای متعال گرفتار شده و (مرگ بر) او گفته شده است استکبار و خوی استکباری اوست. تصویر تفسیر ایشان در ذیل آمده است:

 

 


 

 

1 - روى گردانى کامل ولیدبن مغیره، از آیات الهى و دعوت پیامبراسلام(ص)

ثمّ أدبر و استکبر

«إدبار» (مصدر «أدبر») به معناى پشت کردن است و مقصود از آن اعراض و روى گردانى کامل است.

 

2 - ولیدبن مغیره، فردى لجوج و حق ناپذیر بود.

ثمّ أدبر

برداشت یاد شده، از «إدبار و روى گردانى» از آیات الهى و سخن بحق پیامبر(ص) استفاده مى شود.

3 - ولیدبن مغیره، داراى خوى استکبار و برترى طلبى

و استکبر

4 - خوى استکبار و برترى طلبى، عامل اصلى دین ستیزى و مخالفت ولیدبن مغیره، با آیات الهى و پیامبراسلام(ص)

و استکبر

خداوند در آیه 16، ولیدبن مغیره را به عنوان مخالف و دشمن آیات قرآن معرفى کرده (إنّه کان لآیاتنا عنیداً) و در آیه مورد بحث، از او به عنوان مستکبر و برترى طلب یاد نموده است. از این نکته مى توان استفاده کرد که مخالفت و دشمنى او با قرآن و پیامبراسلام(ص)، ناشى از خوى استکبار و برترى طلبى او بود.

5 - خوى استکبار و برترى طلبى، عاملى مهم در کفر و دین گریزى

ثمّ أدبر و استکبر

 

مورد ششم

به عنوان آخرین مورد از مواردی که در تفسیر خود آقای هاشمی عبارت مرگ بر و دلایل آن آمده است می‌توان به تفسیر سوره عبس و آیات 17 به بعد این سوره اشاره کرد که تصویر متن تفسیر ایشان چنین است:

 


 

1 - کافران، مورد غضب و نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخ هاى او هستند.

قتل الإنسـن ما أکفره

فعل ماضى (قتل الإنسان) براى نفرین بکار رفته است. مفاد نفرین هاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین، درباره او قابل تصور نیست. «ال» در «الإنسان» ـ به قرینه «فلینظر الإنسان...» در آیات بعد ـ براى ماهیت است و جمله «ما أکفره» نشان مى دهد که در نفرین «قتل الإنسان»، تنها کافران مد نظر مى باشند.

2 - کشته شدن و مرگ، سزاوارترین فرجام براى کفرپیشگان

قتل الإنسـن ما أکفره

کفر در «ما أکفره» مطلق است و هر کفرى، حتى ترک عبادت را نیز شامل است. البته به قرینه آیات بعد ـ که به بیان تدبیر خداوند پرداخته و در مقابل منکران این حقیقت موضع گیرى کرده است ـ بارزترین مصداق مورد نظر از آن، انکار ربوبیت خداوند است.

3 - منکران معاد، فرو رفته در کفر و در اوج پافشارى بر پندار باطل خویش

ما أکفره

از آیات بعد ـ که توجّه به مبدأ خلقت انسان را مقدمه توجّه به معاد در «ثمّ إذا شاء أنشره» قرار داده است ـ استفاده مى شود که آیه شریفه بر منکران معاد نیز قابل تطبیق است. مفاد جمله «ماأکفره»، تعجّب از رسوخ کفر در کافران است تا آن حد که به هیچ نحو زایل نمى شود. این تعبیر ممکن است، صیغه تعجب و یا استفهام باشد.

4 - پافشارى کافران بر کفر خویش، شگفت آور و توجیه ناپذیر است.

قتل الإنسـن ما أکفره

5 - بخش عظیمى از انسان ها ـ با وجود دلایل فراوان بر ربوبیت خداوند ـ همچنان بر انکار آن اصرار مىورزند.

قتل الإنسـن ما أکفره

نفرین «قتل الإنسان» عموم انسان ها و افراد را مى گیرد زیرا حرف «ال» در آن یا براى استغراق است و یا بر ماهیت دلالت دارد و جنس انسان مورد نفرین قرار گرفته است. از آنجا که در این موارد عموم حقیقى مراد نیست، چنین تعبیرى بیانگر کثرت چشمگیر افراد مورد نظر خواهد بود.

6 - کفران نعمت، مایه استحقاق شدیدترین عقوبت ها است.

قتل الإنسـن ما أکفره

مراد از «کفر» در «ماأکفره» ممکن است کفران نعمت هاى خداوند باشد که آیات بعد به بعضى از آنها اشاره دارد. نفرین «قتل الإنسان» در معناى عرفى آن ـ که بیان استحقاق شدیدترین عقوبت ها مى باشد ـ استعمال شده است.

7 - کسانى که خود را از رهنمودهاى خداوند و تذکرات قرآن بى نیاز مى پندارند، کافر و سزاوار سخت ترین کیفرهایند.

قتل الإنسـن ما أکفره

این آیه و آیات بعد را مى توان با آیات پیشین، مرتبط دانست; در این صورت حرف «ال» در «الإنسان» عهد ذکرى بوده و اشاره به «من استغنى» در آیات قبل خواهد بود.

این مورد که به تفصیل طرح شده است نشان می‌دهد که بر اساس تفسیر خود آقای هاشمی از قرآن جواز کاربرد (مرگ بر) و (مرگ گفتن) خیلی وسیع‌تر از آن چیزی است که در ذیل آیات قبلی ذکر شده بود.

 

در نهایت فقط این اظهار تعجب باقی می‌ماند که آیا بازی‌های سیاسی و جهت‌گیری‌های حزبی و گروهی این قدر مهم است که انسان آنچه را خود به تصریح و مستدل و در ذیل آیات متعدد قرآن بیان کرده به فراموشی بسپارد و نسبت‌های عجیب به قرآن کریم بدهد و با دین و اعتقادات مردم بازی؟

به نظر می‌رسد آقای هاشمی رفسنجانی باید پاسخگوی مردم و علمای اسلام باشد.

مشرق





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir

اقدام عجیب پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی در زیر سوال بردن شعارهای انقلابی، جای تامل دارد.

به گزارش علمدار بصیر به نقل از سایت نیمروز، پس از انتشار خبری در یکی از روزنامه های زنجیره ای به نقل از هاشمی رفسنجانی که گفته بود امام خمینی(ره) موافق حذف شعار "مرگ بر آمریکا" بودند، موج گسترده ای از اعتراض ها و انتقادات به این سخنان شکل گرفت. منتقدین به خاطرات و ماجراهایی که هر از گاهی هاشمی رفسنجانی به نقل از امام خمینی(ره) عنوان می کند ایراد گرفته و ادعا دارند با توجه به فرمایشات امام خمینی(ره) که به صورت مکتوب و مستند موجود و دردسترس است، تناقضی آشکار میان صحبت های هاشمی و فرمایشات امام خمینی(ره) وجود دارد.

در این میان اما اقدام عجیب پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی جای تامل دارد. این سایت طی روزهای گذشته به بازنشر مطالب و صحبت های جنجالی از هاشمی پرداخته که اصحاب و نزدیکان امام(ره) نسبت به درستی و صحت آنها تردید جدی دارند. در آخرین نمونه از این اقدات و پس از درخواست حذف شعار "مرگ بر آمریکا"،این سایت نوشته تا شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" را نیز حذف کنید!

 





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir
تعجب آور آن است که آقای هاشمی رفسنجانی که چندین جلد کتاب در باب تفسیر قرآن کریم منتشر کرد‌ه‌اند از چنین مطلب واضحی در قرآن کریم غافل بوده‌اند و از این که قرآن کریم نهی از سب کرده است چنین برداشت عجیبی نموده‌اند. در حالی که قرآن کریم در مواضع متعددی در برابر مستکبرین فریاد مرگ را برآورده است.
به گزارش علمدار بصیر: در پی برخی تحولات اخیر سایت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی مطالبی از ایشان در مخالفت با شعار مرگ بر آمریکا منتشر نموده است که جای بسی تعجب دارد. تعجب بیشتر از این جهت است که ایشان مخالفت با این شعار را به مبانی قرآنی نسبت داده‌اند و مدعی شده‌اند که قرآن کریم چنین درسی را مطرح نموده است و به قول خودشان یک اصل قرآنی چنین روحیه‌ای را در ایشان ایجاد کرده است. به عبارت دیگر اگر ایشان چنین بیان می‌کردند که به خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی دلشان می‌خواهد که جزو کسانی قرار بگیرند که شعار مرگ بر آمریکا را نمی‌پسندند و با آن مخالفت می‌کنند مشکل به این شکل و تعجب ما به این میزان نبود ولی وقتی ایشان مدعی می‌شوند که کلا شعار مرگ دادن مخالف با تعالیم قرآن کریم است و یک اصل قرآنی چنین درسی را ایجاد می‌کند مشکل دوچندان و تعجب بسیار بیشتر است.
 
 
هاشمی رفسنجانی در سایت رسمی خودشان در پست‌های متعددی به این مطلب پرداخته‌اند که مواردی از آن با نقل قسمت مورد نظر در آدرس‌های زیر قرار دارد:
آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه چرا شعار مرگ بر این و آن را نمی‌پسندید، گفت: مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌‌دادند – بت که مهم نیست - می‌‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌‌فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌‌شوید.
 
شعار مرگ بر فلانی را نمی‌پسندم. مرا یک اصل قرآنی به این روحیه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌‌دادند – بت که مهم نیست - می‌‌گوید: «حق ندارید به بت‌های آنها فحش بدهید؛ و لا تسّب الذین یدعون من دون الله» می‌‌فرماید: «بت‌ها را سب نکنید، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌‌گویند و باعث گمراهی بیشتر آنها می‌‌شوید. 
 
آیا قرآن کریم با شعار مرگ و مرگ خواستن برای برخی افراد مخالفت دارد؟
 
برخلاف نظر آقای هاشمی رفسنجانی باید بیان داشت که قرآن کریم در مواضع متعددی نه تنها لعن و طرد و نفرین بر دشمنان حق و حقیقت را ذکر کرده است بلکه صراحتا فریاد مرگ را نیز روا داشته و ذکر نموده است. 
به عبارت بهتر آنچه آقای هاشمی به عنوان یک اصل قرآنی ذکر می‌کنند نهی از سب است و سب در کلام به معنی فحش و ناسزاست و شامل مرگ خواستن برای کسانی که شایسته آن هستند نمی‌شود. آنچه آقای هاشمی به آن استناد کرده‌اند آیه زیر است: 
 
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ ? کَذَ?لِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى? رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ?108? (سوره انعام)
 
این آیه در واقع از سب و ناسزا نهی می‌فرماید ولی از لعن در مواردی که شایسته است و نیز از (مرگ گفتن) در جای خود نهی نکرده و نمی‌کند. چرا که قرآن کریم خود در مواضع متعددی به لعن و (مرگ گفتن) بر مستکبرین و دشمنان حق اقدام کرده است که مواردی از آن را در آیات زیر مشاهده می‌کنید: 
 
1. وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلًا مَّا یُؤْمِنُونَ ?البقرة: 88?
2. وَلَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّـهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَکَانُوا مِن قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الْکَافِرِینَ ?البقرة: 89?
3. إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى? مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَـ?ئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّـهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ?البقرة: 159?
4. إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُولَـ?ئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّـهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ?البقرة: 161?
5. فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ?آل عمران: 61?
6. أُولَـ?ئِکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّـهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ?آل عمران: 87?
مِّنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَیَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِی الدِّینِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانظُرْنَا لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَـ?کِن لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِکُفْرِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا ?النساء: 46?
9. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى? أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ وَکَانَ أَمْرُ اللَّـهِ مَفْعُولًا ?النساء: 47?
10. أُولَـ?ئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّـهُ وَمَن یَلْعَنِ اللَّـهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ نَصِیرًا ?النساء: 52?
11. وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّـهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا ?النساء: 93?
12. لَّعَنَهُ اللَّـهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَّفْرُوضًا ?النساء: 118?
13. فَبِمَا نَقْضِهِم مِّیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى? خَائِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ?المائدة: 13?
14. قُلْ هَلْ أُنَبِّئُکُم بِشَرٍّ مِّن ذَ?لِکَ مَثُوبَةً عِندَ اللَّـهِ مَن لَّعَنَهُ اللَّـهُ وَغَضِبَ عَلَیْهِ وَجَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِیرَ وَعَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولَـ?ئِکَ شَرٌّ مَّکَانًا وَأَضَلُّ عَن سَوَاءِ السَّبِیلِ ?المائدة: 60?
15. وَقَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّـهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا وَأَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَى? یَوْمِ الْقِیَامَةِ کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّـهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّـهُ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ?المائدة: 64?
16. لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى? لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذَ?لِکَ بِمَا عَصَوا وَّکَانُوا یَعْتَدُونَ ?المائدة: 78?
 
آنچه ذکر شد فقط موارد اندکی از آیاتی است که در قرآن کریم به لعن دشمنان حق و حقیقت دست زده است.
 
تفاوت نهی از سب با "مرگ گفتن" واضح است
 
آنچه از مطالب بالا قابل استفاده است این است که کسی که اندک ممارستی با قرآن کریم داشته باشد متوجه می‌شود که در آموزه‌های قرآنی میان سب و لعن و میان سب و (مرگ گفتن) فرق است. فرق بین سب و مرگ گفتن به حدی واضح و مشخص است که بعید می‌نماید کسی که خود را نویسنده چندین جلد تفسیر قرآن معرفی می‌کند از آن بی اطلاع باشد و از آقای هاشمی نیز بعید است که توجه یا اطلاع ندارند و چنین چیزی را به قرآن کریم نسبت می‌دهند. 
 
قرآن کریم مرگ خواستن برای مستکبرین را ذکر کرده است
 
برای آنکه مطلب به صراحت کامل برای همه خوانندگان روشن شود شایان ذکر است که قرآن کریم در 4 موضع به صراحت ندای (مرگ بر) را بلند کرده است که این چهار مورد عبارتند از: 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ * وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ * قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ * إِذْ هُمْ عَلَیْهَا قُعُودٌ * وَهُمْ عَلَى مَا یَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِینَ شُهُودٌ (سوره بروج آیات اول الی هفتم)
 
قتل الخراصون 10 الذین هم فی غمرة ساهون 11 یسألون أیان یوم الدین 12 یوم هم على النار یفتنون 13 (سوره الذاریات)
 
إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ(18) فَقُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(19) ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(20) ثمَّ نَظرَ(21) ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22) ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ(23) (سوره مدثر)
 
قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَکْفَرَهُ ?17? مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ?18? مِن نُّطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ?19? ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ ?20? (سوره عبس)
 
بر خوانندگان گرامی پوشیده نیست که عبارت قُتِلَ در عربی معادل فارسی (کشته باد) (مرگ بر) می‌باشد و قرآن کریم نه تنها از این عبارت به طور مطلق نهی نکرده است بلکه خود در چهار مورد افراد و گروه‌هایی را شایسته این سخن دانسته و علیه آنها چنین مطلبی را آورده است.
 
قرآن "مرگ بر" را علیه مستکبرین بیان می‌کند
 
مجال ضیق کنونی جای بحث تفسیری جدی در باب این آیات نیست اما شایسته است خوانندگان گرامی توجه داشته باشند که در هر 4 آیه مذکور در قرآن کریم که «کشته باد» و «مرگ بر» آمده است، طرف خطاب آیه و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفته‌اند دارای خوی استکباری بوده‌اند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است. و این خود از آموزه‌های جالب توجه قرآنی است و برای ما درس آموز است. 
در برابر این افرادی که شعار «مرگ بر» را مخالف آموزه‌های قرآن کریم می‌دانند البته بزرگان دیگری نیز هستند که این شعار را عین دستور قرآن می‌دانند و امر پیامبر اکرم می‌دانند.  به عنوان مثال امام راحل عظیم الشان ملت ایران که خود مفسر قرآن بود و برخی از کسانی که امروز مدعی هستند که مرگ بر آمریکا گفتن خلاف اصل قرآنی است ادعای شاگردی او را هم دارند. امام راحل در باب شعار مرگ بر آمریکا در مواضع متعددی ابراز نظر کرده‌اند و از جمله بیان داشته‌اند: «...فریاد برائت از مشرکان در مراسم حج و این یک فریاد سیاسی‌عبادی است که رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن امر فرمود. حال باید به آن آخوند مزدور، که فریاد مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‌داند، گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟» (صحیفه‌ی امام، جلد 18، ص 91.)
 
با اعتقادات دینی مردم بازی نشود
 
هدف این نوشتار این نیست که اثبات کنیم که امروز باید شعار مرگ بر آمریکا گفت یا خیر. این امری ثانوی است که البته در جای خود مهم است. هدف این نوشتار آن است که به افراد مختلف تذکر دهد که قرآن کریم را بهانه بازی‌های سیاسی و حزبی و گروهی خود قرار ندهند و برای اهداف سیاسی و حزبی خود استفاده نابجا از قرآن کریم ننمایند. به عبارت بهتر استناد به قرآن در جایی شایسته است که واقعا قرآن کریم چنان دستوری داده باشد و یا از آیات قرآن چنین امری استفاده شود. اما اگر نویسنده یا شخصیت سیاسی‌ای برای اهداف حزبی و سیاسی و جناحی خود با اعتقادات دینی مردم بازی کند و نابجا به قرآن کریم استناد نماید، نه تنها شایسته نیست بلکه باید فریاد اعتراض را بلند کرد. 
 
آیا سالها خلاف قرآن در نماز جمعه شعار داده می‌شده است؟
 
سوال دیگری که آقای هاشمی باید به آن پاسخ دهد این است که چرا با مردم صداقت نداشته‌اند و اگر از نظر ایشان شعار مرگ بر آمریکا مخالف با اصل قرآنی بوده است مردم را از آن مطلع نکرده‌اند و سالها در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه مردم به این شعار اقدام کرده‌اند و آقای هاشمی که آن را مخالف قرآن می دانسته سکوت کرده است و حتی بارها و بارها از شعارهای مردم حمایت نیز کرده است و حتی در مواقع متعدد بعد از شعارهای آتشین مردم آنها را تایید هم کرده است. آیا این صداقت با مردم است؟ 
به نظر می‌رسد که آقای هاشمی باید پاسخگو باشند.
 

*دیدبان





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/7/16 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون