سفارش تبلیغ
صبا ویژن
" سلام بر شما ... از این که از علمدار بصیر بازدید نمودید ، بسیار خرسندیم . از طریق نظرات می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید "

 

آخرین مطالب
پیوند دوستان
نوع تعامل جریان‌های افراط‌گرا با نامزد پیروز انتخابات داستان جالبی دارد.

به گزارش علمدار بصیر: حسن روحانی در حالی نامزد انتخابات شد که افراطیون مدعی اصلاحات به دلایل برخی سوابق در گذشته، روی خوشی به او نشان نمی‌دادند. وی در سال 1378 آشوبگران خیابانی را «اوباش» و «حقیرتر و پست‌تر از آن که بتوانند براندازی کنند» توصیف کرده بود. او همچنین چند روز بعد از فتنه‌انگیزی فتنه‌گران در 25 بهمن 1389 ضمن سخنانی در نشست مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اقدام فتنه‌گران در روز 25 بهمن به بهانه حمایت از مردم تونس و مصر اقدامی خطرناک و حساب شده برای سوءاستفاده دشمنان بود که توسط رهبری معظم و با حضور حماسی مردم خنثی شد.
وی با اشاره به خیزش اسلامی در سراسر منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه و جرقه این خیزش از کشور تونس گفته بود: بیداری اسلامی که ریشه در قرن نوزدهم و بیستم دارد و ایران پیشتاز این حرکت بوده است، قطعا از عوامل اصلی این خیزش است. آمریکا و کشورهای غربی می‌خواهند با جایگزین کردن مدل‌های حکومتی مورد حمایت خود، خیزش‌های مردمی را منحرف کنند و الگوهای حکومتی کاذب برای آنها بسازند و از طرف دیگر آنها را از الگوی انقلاب ایران دور کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی اسفند سال گذشته نیز در دیدار جمعی از دانشجویان و در پاسخ به این سؤال که «نظرتان درباره وقایع پس از انتخابات سال 88 چیست؟» اظهار کرد: اعتراض اولیه بخشی از مردم پس از انتخابات و برخی از انتقادها طبیعی بود. گرچه هر حرکتی باید از مسیر قانونی‌اش انجام شود. اما بعد از این که مقام معظم رهبری نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام کردند که هرگونه اعتراضی باید در چارچوب قانون ادامه پیدا می‌کرد می‌بایست اعتراض‌ها شکل قانونی به خود می‌گرفت. من معتقدم مشکلات در خیابان حل و فصل نمی‌شود.
وجه دیگر انتقاد روحانی از تندروی مربوط به سوابق عملکرد مدعیان اصلاح‌طلبی است که خواستار حمایت از صدام در برابر آمریکا بودند. وی خرداد سال 1390 در مصاحبه با یکی از نشریات و در بیان تندروی‌های جریان موسوم به چپ در مجلس سوم گفت: در همین مجلس سوم که اکثریت در دست جناح چپ بود، وقتی شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت در ائتلاف غرب علیه عراق بی‌طرف باشد، تندروها در مجلس شلوغ کردند و داد و فریاد به پا کردند که چرا شورایعالی چنین تصمیمی گرفته است و ما باید از صدام طرفداری کنیم، زیرا می‌خواهد با آمریکا بجنگد. حتی یکی از نمایندگان مجلس او را با خالد بن ولید مقایسه کرد. اتفاقاً من در آن جلسه حاضر بودم و عصبانی شدم و گفتم اتوبوس دم در آماده است؛ هر کس می‌خواهد به صدام کمک کند، به بغداد برود!
وی اضافه کرد: «آنها می‌گفتند از صدام که آنقدر در جنگ با ایران مرتکب جنایت شده است و به کویت هم حمله کرده است، حمایت کنیم. در حالی که او اگر در کویت باقی می‌ماند و جلویش گرفته نمی‌شد، خطر بزرگی برای ما بود. اصلاً هم فکر نمی‌کردند که در صورت اعمال این سیاست، باید با 30 کشور می‌جنگیدیم».
این جریان (از جمله برخی سران سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت) در دوره اصلاحات خواستار حمایت از طالبان مقابل آمریکا بودند.
احتمالا به اعتبار همین سوابق بود اصلاح‌طلبان تا هفته آخر قبل از انتخابات 92 با نامزدی روحانی مخالف بودند و تاکید می‌کردند او مطلقا اصلاح‌طلب نیست. این تعبیر را بسیاری از زعمای حزب مشارکت و مجمع روحانیون و حتی کسانی مانند عارف مکررا تکرار کردند که روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. عارف 15 اردیبهشت تأکید کرده بود روحانی اصولگراست و نمی‌تواند محل اجماع اصلاح‌طلبان باشد.
همین تعبیر را محمد سلامتی دبیرکل سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب مرداد سال 1387 و هنگامی که روحانی به نامزدی ابراز تمایل کرد، عنوان نمود و گفت: نامزد جبهه اصلاحات باید تفکر اصلاح‌طلبی داشته باشد و روحانی اصلاح‌طلب نیست.
نکته جالب اینکه فردی با مختصات زیباکلام نیز 24 فروردین امسال اعلام کرد: روحانی اصلاح‌طلب نیست و اگر نامزد شود بیش از 2 میلیون رای نخواهد آورد.
او 12 خردادماه نیز به روزنامه آرمان گفته بود: ایده‌آل من نه تنها آقای روحانی نیست بلکه حتی عارف و خود رئیس دولت اصلاحات هم نیست. ایده‌آل من واسلاو هاول، آنگ سان سوچی، مهدی بازرگان و نلسون ماندلا است.
با این همه زیباکلام در فیلم تبلیغاتی دوم حسن روحانی حضور داشت!
حمایت اجباری اصلاح‌طلبان از روحانی پس از آن صورت گرفت که در نظرسنجی‌ها معلوم شد عارف بیش از 7 درصد آرا را ندارد.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/3/29 | نویسنده : alamdarbasir
آیا کابینه روحانی اصلاحات را شوکه می‌کند؟
روزهای آینده باید شاهد فاصله گرفتن بیشتر اصلاح طلبان از روحانی باشیم. این فاصله خود را در نوع کناره گیری عارف و عدم تبریک خاتمی به روحانی نشان داد.
 
 

به گزارش علمدار بصیر: پس از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران اسلامی بسیاری از شخصیت ها و چهره های سیاسی کشور به وی تبریک گفتند.

در این میان اصولگرایان پیشتاز بودند و به عنوان مثال افرادی نظیر آیت الله مهدوی کنی، علی لاریجانی،‌ نادران و ... و همچنین کاندیدای های اصولگرا پا به عرصه تبریک و اعلام همکاری با رئیس جمهور گذاشتند.

اما تاکنون با گذشت چهار روز از انتخاب روحانی چهره های شاخص اصلاح طلب و در راس آن محمد خاتمی هنوز به رئیس جمهور منتخب تبریک نگفته اند.

این عدم تبریک در نوع خود جای تامل دارد؛ چرا که محمدرضا عارف با نظر محمد خاتمی به نفع روحانی کنار کشید و موجبات بالا رفتن رای روحانی را به وجود آورد و انتظار می رفت که وی به عنوان اولین نفر به رئیس جمهور منتخب تبریک بگوید.

ریشه این عدم تبریک ها را می توان در مواردی مختلفی جستوجو کرد؛ مواردی نظیر عدم اعلام صریح موضع اصلاح طلبی از سوی رئیس جمهور منتخب و اعتراض گروهی از اصلاح طلبان به این مساله. البته در همین راستا اخباری نیز وجود داشت که تعدادی از اصلاح طلبان در جلسه نهایی برای معرفی کاندیدا با انتخاب دکتر روحانی شدیدا مخالف بودند.

خاتمی اکنون انگار به این نتیجه رسیده است که این کار قبل از اینکه به سود اصلاح طلبان تمام شود به سود هاشمی رفسنجانی تمام شده است. زیرا تاکنون حسن روحانی هیچ جا اعلام نکرده است که یک اصلاح طلب است. وی خود را میانه رو و اعتدال گرا می نامند.

رئیس جمهور منتخب ایران البته در اولین پیام تصویری خود که از هاشمی رفسنجانی و خاتمی تقدیر کرد ولی خبری از پیام تبریک خاتمی به وی نشد.

نکته جالب تر اینکه که به گفته فرزند محمد خاتمی حسن روحانی اولین نفری بوده است که در سال 76 به پدرش تبریک گفته است ولی چنین رفتار متقابلی از سوی خاتمی تکرار نشد.

شواهد دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد که برخی اصلاح طلبان به آینده همراه با حسن روحانی با تردید نگاه می کنند.

رئیس جمهوری منتخب ملت در اولین کنفرانس خبری به نکات جالبی اشاره کرد. وی در طول مصاحبه به هیچ وجه وارد فضایی که از سوی برخی خبرنگاران رسانه های اصلاح طلب برای گرفتن پاسخ های رادیکال از وی ایجاد شده بود؛ نشده و با تیزهوشی به سوالات پاسخ می داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بکارگیری از افرادی نظیر عارف در پاسخ جالبی گفت: "من از همه افراد درخواست میکنم که به صحنه بیایند." وی البته در ادامه و در برابر اصرار خبرنگار برای مطمئن شدن از حضور عارف در کابینه روحانی با خنده پاسخ داد: " من که نمی توانم افراد را مجبور کنم به کابینه بیایند!"

این اظهارات در حالی است که حامیان اصلاح طلب روحانی تاکید داشتند که عارف باید معاون اول وی باشد اما رئیس جمهور منتخب نشان داد که برنامه هایش برای آینده شاید کمی متفاوت با برنامه اصلاحات باشد.

جای اشاره به این موضوع نیز وجود داره که برخی حامیان افراطی اصلاحات دقایقی پس از انتشار اخبار اولین رئیس جمهور منتخب ملت نسبت به عدم موضع گیری شفاف وی درباره سران فتنه و آزادی آنان در شبکه های اجتماعی موضع تندی گرفتند. اصلی ترین انتقاد این طیف به عدم اصلاح طلب بودن روحانی است؛ آنها معتقدند اگر یک رئیس جمهور از طیف اصلاح طلب بر سر کار می آمد بهتر می توانست مطالبات آنها را پیگیری کند.

البته به نظر می رسد که این ابتدای کار اصلاح طلبان و حسن روحانی خواهد بود. در روزهای آینده که قرار است کابینه وی نهایی شود بدون شک حامیان تند اصلاح طلب رئیس جمهور منتخب بیشتر به فکر فرو می روند و این احتمال وجود دارد که حتی برخی از کرده خود پشیمان شوند!

وی در نشست خبری خود با تاکید کرد بر اینکه در کابینه اش از همه سلیقه ها، چه اصولگرا، چه اصلاح طلب و چه مستقل استفاده می کند و این موضوع نوید این را می دهد که اصلاح طلبان نه کل کابینه بلکه احتمالا چند وزیر از طیف خود را در دولت یازدهم ببنند؛ موضوعی که تحمل آن برای برخی از اصلاح طلبان سخت به نظر می رسد.

محمد خاتمی باید به این سوال پاسخ دهد که چرا هنوز به رئیس جمهوری از طیف راست سنتی که برای رای آوردنش یک اصلاح طلب را از میدان خارج کرده است؛ تبریک نگفته است؟ این عدم تبریک از سوی وی و شخصیت های مطرح اصلاحات و همچنین گروه های اصلاح طلب چه معنایی می تواند داشته باشد؟

 روزهای آینده باید شاهد فاصله گرفتن بیشتر اصلاح طلبان از روحانی باشیم. این فاصله خود را در نوع کناره گیری عارف و عدم تبریک خاتمی به روحانی نشان داد.

منبع: مشرق





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/3/29 | نویسنده : alamdarbasir

به گزارش علمدار بصیر: رکورد بزرگترین صندلی گهواره‌ای جهان در سال 2008 میلادی در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسید.

بزرگترین صندلی گهواره‌ای جهان به طول حدودا 12 متر و عرض بیش از شش متر این رکورد جهانی را از آن خود کرد.

به نقل از پایگاه اینترنتی ثبت رکوردهای جهانی گینس، این رکورد در آوریل سال 2008 میلادی در آمریکا بدست آمد.

 

عکس: بزرگترین صندلی جهان در گینس


بزرگترین صندلی گهواره‌ای جهان به طول حدودا 12 متر و عرض بیش از شش متر این رکورد جهانی را از آن خود کرد.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه 92/3/29 | نویسنده : alamdarbasir
تحریم های اقتصادی برای سه منظور به کار می روند: کنترل رفتار یک رژیم، اجبار رژیم برای تغییر رفتار یا تغییر رژیم حاکم.
 

به گزارش مشرق: تحریم عبارتست از مجازات یا دستکاری در روابط و همکاری اقتصادی به منظور رسیدن به اهداف سیاسی. تحریم به عنوان یک ابزار برای وادار سازی بازیگران عرصه بین الملل به انجام یا ترک یک رفتار به کار می رود. استفاده از اهرم های فشار مالی و اقتصادی توسط قدرت های بزرگ برای نفوذ در سایر کشورها و تغییر رفتار آن ها امری متداول است.
اساساً تحریم های اقتصادی برای سه منظور به کار می روند: کنترل رفتار یک رژیم، اجبار رژیم برای تغییر رفتار یا تغییر رژیم حاکم.


هدف تحریم: کنترل رفتار یک رژیم، اجبار رژیم برای تغییر رفتار یا تغییر رژیم حاکم

تحریم به عنوان اولین گام در مقابله با کشورهایی که در مسیر تعیینی قدرت های غربی حرکت نمی کنند محسوب می شود. سیاست تحریم دو نتیجه مشخص می تواند داشته باشد: اول از پای درآوردن حکومت مخالف (که به اینصورت مستقیماً خواسته غرب محقق می شود) و دوم ضعیف کردن آن حکومت که در اینصورت گام دوم یعنی جنگ می تواند اهداف غرب را محقق کند.
 
با نگاهی به تاریخ معاصر هر دو مورد فوق را می توان دید. به طور مثال تحریم های 1992، 2001 و 2003 شورای امنیت سازمان ملل علیه لیبریا نهایتاً منجر به سقوط دولت چارلز تیلور و محکومیت وی در دادگاه لاهه شد، اما از سوی دیگر تحریم همه جانبه عراق در سال 1990 که 12 سال به طول انجامید نهایتاً نتوانست اهداف غرب یعنی تغییر رژیم حاکم را برآورده کند ولی با نابود کردن اقتصاد این کشور و تحمیل فشار های گسترده به مردم با حمله نظامی آمریکا رژیم صدام به آسانی از پای درآمد.

انقلاب اسلامی ایران نیز به دلیل مقابله و مخالفت با سیاست های غرب و سر دادن شعار «استقلال» از ابتدای پیروزی نهضت با این تحریم ها مواجه بوده است.


انقلاب اسلامی ایران از ابتدا به خاطر سردادن شعار« استقلال» با تحریم ها مواجه بوده است.

تاریخچه و انواع تحریم
تحریم به عنوان یک مفهوم سیاسی در عرصه بین الملل در قرن بیستم مطرح شده است ولی نقل است که برای اولین بار این سیاست در یونان باستان مورد استفاده قرار گرفته است. به اینصورت که قانونی شامل مجموعه ای از تحریم ها علیه مگارا(شهری وابسته به آتن) به دلیل ربوده شدن سه زن آتنی توسط مگارین ها وضع شده است که طبق آن مگارین ها از استفاده از کاروانسرا ها و بازار های آتن محروم شدند. مشخص است که نوع و دلایل تحقق تحریم در آن دوران نسبت به دوره کنونی بسیار متفاوت بوده است.

تحریم های پیش از جنگ جهانی اول معمولاً پس از یک درگیری و نزاع وضع می شده است اما بعد از جنگ تحریم به عنوان یک اهرم فشار برای تحقق اهداف و جانشینی برای جنگ و مداخله نظامی به کار گرفته شده است. در دوره کنونی تحریم به عنوان یک ابزار برای صدمه زدن به توان اقتصادی و نظامی یک بازیگر، ایجاد مانع در دستیابی کشورها به سلاح های کشتار جمعی و رسیدن به بخشی از اهداف سیاست خارجی به کار می رود.

تقسیم بندی کلان تحریم
تحریم ها را می توان در یک دسته بندی کلان به دو نوع تقسیم کرد:

الف) تحریم های وضع شده از جانب شورای امنیت سازمان ملل که همه اعضای سازمان وظیفه دارند آن ها را رعایت کنند.

ب) تحریم های یک جانبه که توسط قدرت های جهانی وضع می شوند و بسته به میزان نفوذ کشور تحریم کننده در سایر کشور ها، می توانند مؤثر واقع شوند.

تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران
1
.تحریم های یک جانبه

در زمینه تحریم های یک جانبه ایالات متحده آمریکا بیشترین سهم را در تحریم علیه سایر کشورها دارا است. حدود دو سوم تحریم های اقتصادی جهان توسط آمریکا وضع شده است.

این تحریم ها به 2 صورت می باشند:

 الف) تحریم های داخلی که در این مورد فقط شخصیت های حقیقی و حقوقی داخل آمریکا موظف به رعایت موارد تحریم می باشند.

ب) تحریم های فراسرزمینی که در آن ها اشخاص حقیقی و حقوقی غیر آمریکایی نیز موظف به رعایت موارد تحریم می باشند و در غیر اینصورت با مجازات هایی نظیر: محرومیت گرفتن وام از مؤسسات آمریکایی، ممنوعیت معامله، خرید دولتی یا واردات از آمریکا، ممنوعیت ایجاد حساب و پرداخت در مؤسسات مالی آمریکا و ... روبرو می شوند.

اگرچه اولین تحریم یک جانبه علیه ایران را دولت بریتانیا و برای مقابله با دولت مصدق و جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران وضع کرده است، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اولین اقدام آمریکا در تحریم یک جانبه علیه جمهوری اسلامی در تاریخ 4/11/1979(13 آبان 1358) و در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام صورت گرفت و پس از آن به صورت های مختلف انواع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی اجرا شده است.

 


اولین تحریم یک جانبه علیه ایران را دولت بریتانیا
 و برای جلوگیری از ملی شدن صنعت نفت ایران وضع کرده است

دوره های مختلف تحریم
 در مجموع می توان دوره های مختلف تحریم یک جانبه علیه جمهوری اسلامی را به 5 مرحله زیر تقسیم کرد:

1. دوره گروگانگیری (1979- 1981)

2. دوره جنگ ایران- عراق (1981- 1988)

3. دوره بازسازی (1989- 1992)

4. دوره کلینتون، مهار دوجانبه (1993- 2001)

5. پس از واقعه 11 سپتامبر 2001

اولین تحریم ایالات متحده علیه انقلاب اسلامی و در واکنش به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، لغو قرارداد فروش تجهیزات نظامی بود که در زمان محمد رضا پهلوی تصویب شده بود. آمریکا فروش تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی را ممنوع و 120 میلیارد دلار دارائی ایران را مصادره کرد و کلیه مبادلات تجاری بین ایران و آمریکا را ممنوع اعلام کرد.


در واکنش به تسخیر لانه جاسوسی،آمریکا  120 میلیارد دارایی ایران را مصادره کرد

 همچنین مناسبات دیپلماتیک با ایران قطع شد و اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به این کشور پیوستند و خرید نفت ایران را متوقف کردند. هر چند این تحریم ها در پی آزادسازی گروگان ها(19 ژانویه 1981) لغو شد اما بخش زیادی از دارایی های ایران همچنان در مصادره آمریکا باقی ماند و مناسبات اقتصادی- سیاسی دو کشور تیره ماند.
 
 


علیرغم لغو تحریم ها در پی آزادسازی گروگان ها،دارایی های ایران در مصادره آمریکا بود

با آغاز جنگ تحمیلی ریگان رئیس جمهور وقت ایالات متحده با هدف جلوگیری از فروش تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی و پیروزی در جنگ تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه ایران سازمان داد. . در ژانویه 1984 اتفاقی افتاد که بهانه ای به دست آمریکا داده شد که ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد. ماجرای مذکور بمب گذاری در نیروگاه نظامی آمریکا در لبنان توسط نیروهای حزب الله بود که 241 کشته به دنبال داشت.


ریگان؛ رئیس جمهور آمریکا

پس از جنگ تحریم ها همچنان ادامه یافت ولی میانجیگری ایران در آزادسازی گروگان های غرب در لبنان و سکوت و تأیید ضمنی حمله آمریکا به عراق(1991) فضای مساعدی را بین دو کشور ایجاد کرد ولی مدت زیادی دوام نیاورد و آمریکا برای جلوگیری از قدرت یافتن ایران در منطقه سیاست جدیدی تحت عنوان «مهار دو جانبه» برای کنترل عراق و ایران مدون کرد که هدف از آن تضعیف ایران در منطقه بود.


«مهار دو جانبه»بیل کلینتون؛سیاستی برای  کنترل ایران و عراق

در این دوره مواردی مانند تحریم کلیه مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی و منع مشارکت شرکت های آمریکایی در توسعه صنعت نفت ایران و قانون «تحریم ایران و لیبی» شکل گرفت که طی آن دولت آمریکا موظف شد هر شرکت خارجی که بیش از 20 میلیون دلار در صنعت نفت ایران و لیبی سرمایه گذاری کند تحریم و مجازات نماید. اتحادیه اروپا به مخالفت با این قانون پرداخت و ایالات متحده را تهدید به اجرای برنامه ای مشابه کرد. به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا ایالات متحده شرکت توتال فرانسه و شرکایش را که در پروژه پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده بودند از این قانون استثناء کرد.


توتال فرانسه از قانون «تحریم ایران و لیبی» استثنا شد

با روی کار آمدن جرج بوش(پسر) تحریم های علیه ایران شدت گرفت و پس از واقعه 11 سپتامبر و مطرح شدن مسائلی مانند گسترش سلاح های کشتار جمعی و تروریسم بین المللی، ایالات متحده آمریکا، ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارت خواند و پس از حمله به عراق و سرنگونی رژیم صدام با روی کار آوردن پرونده هسته ای ایران فشارهای بی سابقه ای بر جمهوری اسلامی وارد کرد


جرج بوش پسر:ایران، عراق و کره شمالی؛محور شرارت ها

با روی کار آمدن اوباما نیز روند تحریم علیه جمهوری اسلامی ادامه یافت. در سال 2011 در پی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ممنوعیت هرگونه مبادله مالی با ایران فشار تحریم ها به اوج خود رسید به گونه ای که در وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار بود و مشکلاتی به وجود آورد.

در شکل زیر جدولی از جزئیات تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران مشاهده می شود:

با تحریم های ایالات متحده علیه ایران برخی از کشورهای تحت امر آمریکا نیز به این کشور پیوستند و دستورات کاخ سفید علیه ایران را اجرا کردند. اتحادیه اروپا، انگلستان، کانادا، هلند، آلمان، چین، ژاپن، روسیه، بحرین، امارات متحده عربی، هند و برخی دیگر کشورها نیز در برهه هایی تحریم های علیه دولت و اتباع جمهوری اسلامی اجرا کردند. البته علاوه بر آنکه گستردگی تحریم های یک جانبه بسیار محدود است پس از مدتی برخی از این کشورها با توجه به اینکه قطع ارتباط با ایران را به ضرر خود می دیدند به سرگیری روابط تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی پرداختند.

 


عدم همراهی برخی کشور ها با کاخ سفید به دلیل ضرر از قطع روابط با ایران

در تحریم های یک جانبه به دلیل عدم مشروعیت کشور تحریم کننده برای الزام سایر بازیگران جهت همراه شدن در تحریم یک کشور(در مقایسه با تحریم های شورای امنیت که الزام آور است) تحریم ها به اندازه کافی فراگیر نیستند تا توانایی مقابله جدی با کشور تحت تحریم را داشته باشند و حتی در صورتی که کشور تحریم کننده توانایی الزام دولت ها برای همراهی در تحریم را داشته باشد توانایی اقناع افکار عمومی ملت ها را برای اثبات لزوم تحریم فراگیر یک کشور را ندارد، لذا کشورهای تحریم کننده به جای آنکه تحریمی فراگیر در همه زمینه ها و توسط چندین کشور علیه یک کشور راه بیاندازند و شائبه اقدام ضد حقوق بشری و در تنگنا گذاشتن مردم یک کشور هم پیش بیاید، اقدام به اجرای تحریم مواردی مؤثر و اساسی می کند تا ضمن توانایی توجیه کار خود به عنوان یک تحریم محدود بتواند بیشتر ضربه را به کشور تحت تحریم وارد نماید. مثلاً تحریم بانک مرکزی یک کشور یا ممنوعیت سفر های خارجی برای دیپلمات ها و ورزشکاران آن کشور از این نوع تحریم ها است. این روند جدید در تحریم ها را تحریم های هوشمند می نامند.

2. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل
در سال 2006 با نفوذ ایالات متحده آمریکا تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله کاملاً متفاوتی شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیدگی به پرونده هسته ای ایران را خارج از صلاحیت خود دانست و آن را به شورای امنیت سازمان ملل احاله داد. این اقدام در واقع زمینه ای بود برای اینکه تحریم های شورای امنیت در مورد ایران اعمال شود که برای همه اعضای عضو سازمان ملل متحد الزام آور است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیدگی به پرونده هسته ای ایران را خارج از صلاحیت خود دانست

 
در مجموع 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان علیه ایران صادر شده است. قطعنامه 1696 و 1737 در سال 2006، 1747 در سال 2007، 1803 و 1835 در سال 2008 و قطعنامه 1929 در سال 2010 علیه ایران به تصویب رسید. این قطعنامه ها بر اساس ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم و تصویب شد که در مورد «تهدید و یا نقض صلح در جهان» بحث کرده است و حتی توسل به نیروی نظامی را برای تضمین صلح جهانی مجاز شمرده است.

 در این قطعنامه ها از ایران خواسته شد تا ظرف 60 روز تمام فعالیت های بازفرآوری و غنی سازی، از جمله پروژه های آب سنگین و تحقیق و توسعه دانش هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد و کشورهای عضو سازمان ملل موظف شدند از فروش و انتقال کالا و فناوری مرتبط با غنی سازی و سیستم های موشک بالستیک به ایران جلوگیری کنند و حساب و دارایی های افراد مرتبط با دانش هسته ای ایران را مسدود نمایند.

همچنین شورای امنیت اعلام کرد در صورت اجرای دستورات این قطعنامه توسط جمهوری اسلامی تمامی تحریم ها لغو خواهند شد ولی در صورتی که ایران این دستورات را اجرا نکند تحریم های بیشتری علیه این کشور تصویب خواهد شد.

 


شورای امنیت علیرغم تصویب 6 قطعنامه علیه ایران تهدید به تصویب تحریم های بیشتر می کند

پس از تصویب اولین قطعنامه (1696) به بهانه های مختلف و باز هم با نفوذ آمریکا تحریم های بعدی شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید.

انگیزه های تحریم علیه جمهوری اسلامی
با نگاهی به تاریخ شکل گیری نظام جدید بین المللی و سازمان ملل متحد به روشنی می توان پی برد که قدرت های سلطه گر جهانی پس از جنگ جهانی اول امنیت و منافع خود را معادل امنیت و صلح جهانی دانستند و بر این اساس هر سیاست و برنامه ای را که علیه سلطه گری و چپاول آن ها باشد به شدت محکوم می کنند و به اسم تروریسم بین المللی و بر هم زدن صلح جهانی سعی در نابودی بازیگران رقیب خود دارند. در واقع هر چند ایالات متحده آمریکا مدعی است به گونه ای هوشمندانه قصد مقابله با برنامه هسته ای ایران به عنوان یک خطر جهانی را دارد ولی جمهوری اسلامی ایران هزینه استقلال و مبارزه با سلطه طلبی اش را می پردازد.


آمریکا به اسم تروریسم بین الملل! رقیبان خود را نابود می کند

آمریکا و قدرت های جهانی همسو با آن با اعمال این تحریم ها قصد دارند که سیاست های ایران را در مسیر مد نظر خودشان قرار دهند به گونه ای که از جمهوری اسلامی و مبانی آن جز اسمی باقی نماند و در غیر اینصورت یا تحریم های بیشتری علیه ایران تنظیم کنند تا از پای در آید یا با ضعیف شدن ایران جنگی علیه آن راه بیاندازند و نظام جمهوری اسلامی را تغییر بدهند.

ایران؛ یک قدرت منطقه ای
پذیرش جمهوری اسلامی حتی به عنوان یک قدرت منطقه ای برای قدرت های جهانی بسیار سنگین خواهد بود، چرا که قرار گرفتن این کشور در یکی از استراتژیک ترین مناطق بین المللی می تواند الگوی قدرت جهانی را بر هم بزند و یکی از اصلی ترین خط قرمز های ایالات متحده آمریکا(= اسرائیل) را در خطر بیاندازد. لذا آمریکا با تمام قوا در مقابل سیاست های مخالف سلطه جمهوری اسلامی مبارزه می کند و تلاش دارد با منزوی کردن ایران در عرصه بین المللی از تأثیرگذاری جهانی این کشور جلوگیری کند.


ایران می تواند الگوی قدرت جهانی را بر هم بزند

استراتژی اقدام پیش دستانه
استراتژی اقدام پیش دستانه نیز که در دهه اخیر مطرح شده است بهانه خوبی برای ایالات متحده است تا با این توجیه افکار عمومی مردم خودش و جامعه جهانی را برای تحریم و مقابله شدیدتر علیه جمهوری اسلامی قانع نماید. بر اساس این استراتژی هرگاه یک کشور تصور کند ممکن است در آینده از جانب یک کشور یا گروه خاص مورد تهدید قرار گیرد حق این را دارد که به صورت پیش دستانه به مقابله و سرکوب آن کشور یا گروه بپردازد! لذا ایالات متحده بارها سعی کرده است برنامه های هسته ای ایران را اقدامی برای دستیابی به سلاح های هسته ای نشان دهد تا از این طریق بتواند توجیهی برای تحریم ها و سیاست های خصمانه خود با ایران پیدا کند.

 


اقدام پیش دستانه؛ استراتژی آمریکا برای مهار برنامه های هسته ای ایران

اثرات تحریم ها بر جمهوری اسلامی
اگر در یک تقسیم بندی دیگر تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان شدت و تأثیرگذاری آن ها دسته بندی کنیم سه نوع تحریم را باید از هم تفکیک کرد: تحریم های نفتی، تحریم های فیزیکی و تحریم های مالی.

از تحریم های نفتی
منظور از تحریم های نفتی در واقع موانعی است که در برابر خرید و فروش محصولات نفتی بر سر راه اقتصاد ایران قرار داده شده است که به علت وابستگی اقتصاد ایران به نفت اثرگذاری بالایی دارد و می تواند وضعیت اقتصادی کشور را دچار مشکل کند اما به دلیل انحصاری نبودن این حوزه اقتصادی و عدم توانایی ایالات متحده در ایجاد یک تحریم فراگیر در این عرصه ضربه شدیدی از این تحریم ها به جمهوری اسلامی وارد نشده است.


در تحریم نفتی ضربه شدیدی به جمهوری اسلامی وارد نشده است.

اگر چه تا پیش از تصویب تحریم های این حوزه بخشی از مبادلات نفتی ایران با شرکت های آمریکایی یا متحدان آن ها انجام می شد اما جمهوری اسلامی با پیدا کردن بازار های جدید نفتی توانست به راحتی این مشکل را برطرف نماید. البته باید بپذیریم این مسئله موجب کاهش میزان تولید نفت ایران شده است اما به هیچ وجه آن را متوقف نکرده است چرا که حذف کلی نفت ایران از بازار جهانی شوک بزرگی را وارد خواهد کرد که قابلیت جایگزینی هم ندارد.

تحریم های فیزیکی
تحریم های فیزیکی که مربوط به تجارت و مبادله اجناس غیر نفتی مختلف مانند غذایی، دارویی، صنعتی و حتی تسلیحاتی است موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به اقتصاد ایران شد.
علاوه بر آنکه ممنوعیت فروش داروهایی که مورد نیاز بسیاری از بیماران ایرانی است نقض آشکار حقوق بشر می باشد و این اقدام خشم بسیاری از فعالان این حوزه را در عرصه جهانی به دنبال داشته است.


ممنوعیت فروش دارو به ایران نقض آشکار حقوق بشر

پس از اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که از مردم ایران خواست مسئولین ایران را به خاطر کمبود دارو مقصر بدانند، سیامک نمازی، مشاور و محقق سابق وودرو ویلسون می‌گوید: «اما هیچ شکی نیست که کمیابی دارو و تجهیزات پزشکی در ایران از زمان تشدید تحریم‌ها آغاز شد…. کمبود دارو از زمانی آغاز شد که تشدید مداوم تحریم‌ها در نهایت راه را برای معاملات بشردوستانه مسدود کرد.»


اوباما از مردم ایران خواست مسئولین ایران را به خاطر کمبود دارو مقصر بدانند

در هر حال علیرغم اینکه این نوع تحریم هزینه های زیادی را برای ایران به دنبال داشت جمهوری اسلامی توانست بسیاری از این موارد تحریم را با دشواری حل نماید. در برخی زمینه ها مانند داروهای مورد نیاز بیماری های خونی و سرطانی با احساس نیاز پیش آمده دانشمندان ایران به سمت تولید دارو رفتند و در سال گذشته موفق شدند چندین نوع داروی خاص را که تاکنون در انحصار چند کشور بود تولید کنند و به سمت خودکفایی در این عرصه حرکت نمایند.


ایران توانست بسیاری از تحریم ها را پشت سر بگذارد و به سمت خودکفایی حرکت کند

در تسلیحات نظامی نیز علیرغم آنکه فروش هرگونه مواد مرتبط با این عرصه به ایران را ممنوع کرده بودند دانشمندان ایرانی توانستند جنگنده های پیشرفته داخلی، ناوشکن های پیشرفته، موشک های جدید، کلاهک های حمل ماهواره و ... تولید نمایند که گام بسیار بزرگی در راستای استقلال و خودکفایی در این عرصه بوده است. همچنین پرتاب ماهواره به فضا از دیگر افتخارات این عرصه بوده است که در اوج تحریم های علیه ایران صورت گرفته است.


پرتاب ماهواره به فضا؛ افتخار ایران در اوج تحریم

در هر حال جمهوری اسلامی گاه برای خرید برخی از قطعات مورد نیاز مجبور است به برخی دلال های بین المللی متوسل شود و با چند واسطه و چند برابر قیمت واقعی آن هم کالایی به مراتب کم کیفیت تر از حد استاندارد روز را خریداری نماید اما حرکت شتابان به سوی خودکفایی در این عرصه ها امید بخش بوده است.

تحریم های مالی
اما نوع سوم تحریم ها که تحریم های مالی نامیده می شوند در واقع تحریم های بانک مرکزی کشور و جلوگیری از مبادلات ارزی و پولی است. تحلیلگران حوزه تحریم در مورد تحریم های مالی دو دیدگاه دارند.

 اول آنکه این تحریم ها گام قبل از حمله نظامی هستند و دیگر آنکه جایگزینی برای حمله نظامی به حساب می آیند، که در مورد اول با تضعیف وضعیت اقتصادی کشور تحت تحریم و ایجاد مشغولیت های اقتصادی برای آن کشور متوسل به گزینه نهایی یعنی جنگ خواهند شد ولی در مورد دوم منظور آنست که در برابر کشور تحت تحریم گزینه نظامی نیز دیگر جواب نخواهد داد یا هزینه اقدام نظامی بسیار بالا خواهد بود.

تصویب این نوع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی فشار بی سابقه ای بر ایران وارد آورد. خصوصاً به دلیل تسلط انحصاری دولت آمریکا بر مبادلات ارزی و پولی در تمام نقاط جهان و همچنین تهدید همه کشور ها به اینکه در صورت برقراری ارتباط مالی با ایران تحت تحریم و مجازات قرار خواهند گرفت هرگونه مبادله مالی برای ایران غیر ممکن شد. به نحوی که دولت مجبور شد در ازای فروش نفت دست به مبادله کالا به کالا بزند و در مقابل نفت فروخته شده از کشور خریدار کالا وارد کند. نتیجه این اتفاق کاهش قابل توجه ارز در کشور بود که موجب بالا رفتن قیمت دلار در سال گذشته شد و واردات را به شدت تحت تأثیر گذاشت.


با تحریم بانک مرکزی هرگونه مبادله مالی برای ایران غیر ممکن شد

راهکارهای مقابله با تحریم مالی
جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحریم های مالی اقدام به راه اندازی اتاق مبادلات ارزی نموده است. این اتاق با شناسایی تاجران و اهالی صنعت که قصد واردات را دارند به جای اعطای ارز مبادله ای، حواله ای به آن ها ارائه می دهد تا از کشور هایی که به دلیل خرید نفت به ایران بدهکار هستند ولی امکان انتقال ارز به حساب های ایران را ندارند اجناس مورد نیاز خود را وارد کشور نمایند. همچنین با برنامه ریزی برای مصرف بهینه ارز در کشور سعی می کند وضعیت پیش آمده را مدیریت نماید.

همچنین در واکنشی دیگر به تحریم های مالی، ایران برای رفع محدودیت برخی از بانک ها آن ها را به بخش خصوصی واگذار کرد تا طبق قوانین بین المللی از دایره مؤسسات تحت تحریم خارج شوند.


ایران برای رفع محدودیت برخی از بانک ها آن ها را به بخش خصوصی واگذار کرد

در مجموع آنچه روشن است جمهوری اسلامی ایران توانسته است تمامی موانعی را که به وسیله تحریم ها در مسیر پیشرفت کشور قرار گرفته است برطرف نماید. البته این امر مستلزم تحمل دشواری ها و هزینه های اضافی بوده است. لذا مسئله اقتصاد مقاومتی که طی یک سال گذشته در کشور مطرح شده است راه حل اصلی برای گذشتن از وضعیت کنونی تحریم است. اندیشکده شورای ملی ایران- آمریکا در گزارشی چنین نوشته است: «راهبرد فشار و تحریم‌های کنونی نه‌تنها موفق نیست بلکه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در مورد ایران، تداوم رویکرد فعلی شعارهای ضدغربی را انسجام بیشتری بخشیده و دست‌یابی به مصالحه با این کشور را دشوارتر خواهد نمود.»
 
 


اندیشکده شورای ملی ایران- آمریکا:
« راهبرد فشار و تحریم‌های کنونی نه‌تنها موفق نیست بلکه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.»

سخن پایانی
هدف اصلی ایالات متحده از تنظیم و تصویب تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تضعیف و از پای درآوردن این کشور بوده است اما با روندی که پیش آمده است در بسیاری از زمینه ها نه تنها ایران ضعیف نشده است بلکه با اتکا به ظرفیت ها و استعداد های دورنی خویش به سمت خودکفایی و استقلال پیش رفته است که این روند به هیچ وجه برای قدرت های جهانی قابل تحمل نیست. لذا می توان پیش بینی کرد که فشارهای حاصل از سیاست تحریم مدت مشخصی می تواند ادامه داشته باشد و اگر غرب احساس کند که با تحریم ایران فقط سرعت پیشرفت و استقلال آن را افزایش داده است قطعا از ادامه این خودداری خواهد کرد.


اگر غرب احساس کند که با تحریم ایران فقط سرعت پیشرفت و استقلال آن را افزایش داده است
 
قطعا از ادامه این خودداری خواهد کرد
منبع: مشرق




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
سریال‌های ماه رمضان تلویزیون در سال 92 معرفی شدند.

به گزارش علمدار بصیر: در نشست صبح امروز مهدی فرجی، مدیر شبکه اول سیما با خبرنگاران که با هدف معرفی ویژه‌برنامه‌های تابستان و ماه رمضان تلویزیون برگزار شد، چهار سریال به عنوان گزینه‌های پخش در ماه رمضان امسال معرفی شدند.

«خروس»، «مادرانه» و «دودکش» سریال‌هایی هستند که پخش آنها در ماه رمضان قطعی شده و همچنین پخش سریال «بچه‌های نسبتا بد» نیز در ماه رمضان احتمال می‌رود.

بر اساس این گزارش، سریال «دودکش» که برای پخش از شبکه اول آماده می‌شود، درباره‌ی دو خانواده است که یک قالیشویی را اداره می‌کنند و زندگی ساده‌ای دارند اما هر بار ماجراها و مسایلی برای آنها اتفاق می افتد.

بازیگران این سریال که به کارگردانی محمد حسین لطیفی برای شبکه یک ساخته می شود، هومن برق نورد درنقش فیروز، بهنام تشکر در نقش نصرت، امیرحسین رستمی در نقش بهروز، سیما تیراندازدر نقش عفت، نگار عابدی در نقش افروز، النازحبیبی در نقش عالیه، و محمدرضا شیرخانلو،یاس نوروزی، رونیکا محمدی، پوریا و پریا در نقش کودکان خردسال هستند.

«مادرانه» سریال ماه رمضان شبکه سه سیماست که به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی ساخته می‌شود.

نویسنده فیلمنامه «مادرانه»‌ سعید نعمت‌الله است و در خلاصه داستان آن آمده است: اردلان تمجید (مهدی سلطانی) 20 سال پیش، پس از رها کردن نامزد سابقش مریم (شقایق فراهانی)، با زنی متمول به نام رعنا (زنگنه) ازدواج می‌کند. حالا این ازدواج به جدایی رسیده و زن، بچه‌هایش را می‌خواهد اما مرد امتناع می‌کند.

آتیلا پسیانی، مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، شقایق فراهانی، مهرداد ضیایی، عباس غزالی و هستی مهدوی‌فر بازیگران اصلی این سریال هستند.

خروس هم با بازی جواد رضویان سریال شبکه دو سیماست که در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای برای پخش در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است. این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی علیرضا ابراهیمی دلیجانی و کارگردانی سعید آقاخانی روی آنتن می‌رود.

«خروس» روایتی از زندگی پدری است که دچار مشکل غیرمنتظره‌یی می‌شود، این مشکل خانواده را به تکاپو می‌اندازد و پسر خانواده با همفکری دوستانش تلاش می‌کند تا چاره‌ای برای رفع این مشکل بیاندیشند. در نقشه بچه‌ها مغز متفکر یک خروس است.

اما «بچه‌های نسبتا بد» که از گزینه‌های احتمالی پخش در ماه رمضان است را سیروس مقدم کارگردانی می‌کند.

در این سریال تلویزیونی حمید گودرزی، اشکان خطیبی، یوسف تیموری، میلاد کی‌مرام و سیدعلی طباطبایی بازی می‌کنند. داستان سریال درباره چهار جوان است که خودروی حامل یک گاوصندوق را به سرقت می‌برند. داخل این صندوق 2000 سکه بهار آزادی وجود دارد که به همت یک موسسه خیریه و برای اهدا به زوج‌های نیازمند فراهم شده است اما با سرقت سکه‌ها که قرار است در مراسم ازدواج گروهی این زوج‌ها در روز عید فطر به آنها اهدا شود، موسسه خیریه دچار بحران می‌شود.
 
منبع:ایسنا





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
عکس/ هنرنمایی جدید پوتین




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

به گزارش علمدار بصیر: دقایقی پیش محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار رئیس‌جمهور ضمن تبریک به حجت‌الاسلام روحانی و آرزوی توفیق در اداره کشور با وی درباره برخی مسائل روز تبادل نظر کرد.
حجت‌الاسلام روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با کسب بیش از 50 درصد آرا  یازدهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شد.
منبع: فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده تهران تأکید کرد: خبر شکایت بنده از احمدی‌نژاد خلاف واقع است و بنده شکایت شخصی ندارم.

 
 
 

به گزارش علمدار بصیر: مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت در تذکری آئین‌نامه‌ای اظهار داشت: روز گذشته نامه ایی با بیش از 200 امضا به عنوان تبریک به منتخب مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری با دولت جدید، از سوی نمایندگان مجلس در صحن قرائت شد.
وی با خطاب‌قرار دادن لاریجانی گفت: شما هم دیداری با آقای روحانی داشتید و هر گونه همکاری مجلس با دولت تأکید کردید اما متأسفانه برخی رسانه‌ها روز گذشته شیطنتی کردند و نوشتند که رئیس‌جمهور فعلی با شکایت رئیس کمیسیون اصل 90 به دادگاه احضار شده است.
کوچک‌زاده با تأکید بر اینکه بنده به عنوان عضو کمیسیون اصل 90، هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم، آقای پورمختار به عنوان رئیس کمیسیون اصل 90 هم طی مصاحبه‌ای گفته بود که اطلاعی از این موضوع ندارد لذا به نظر می‌رسد این مسئله شیطنت برخی رسانه‌ها بود که روز گذشته انجام شد که اگر هم راست است، دلیلی نداشت مطرح شود.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین یادآور شد: این ناپختگی این جزء در زیرمجموعه دستگاه قضایی را نشان می‌دهد که باید رئیس دستگاه قضا تذکر دهد تا از همین ابتدا شرایط را برای فضای تفاهم آلوده نکنند.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: تذکر شما به جاست، این موضوع را به گونه‌ای برخی رسانه‌ها منعکس کردند گویا شکایت رئیس مجلس بوده است، ما شکایت شخصی نداریم.
وی افزود: ممکن است کمیسیون اصل 90 تخلفی را ملاحظه کرده و به دستگاه قضا ارجاع داده باشد. یا ممکن است جزء مواردی باشد که ماده  226 آئین‌نامه داخلی، وقتی کمیسیون تخلفی را ملاحظه کند، مجلس به آن رأی می‌دهد طبق آئین‌نامه به طور روتین به دادگاه منعکس می‌شود.
رئیس مجلس در خاتمه گفت: بنابر این اینکه مسئله را به این نحو منعکس کنند، خلاف واقع است و این حرف‌ها به موقع نیست و معلوم است شیطنتی در کار بوده است.
منبع: فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
مهم‌ترین موشک بالستیک دریایی سپاه پاسداران می‌تواند اهداف متحرک شناوری را با دقتی در حدود هشت و نیم متر مورد اصابت قرار دهد.

 

 

 

به گزارش علمدار بصیر: اخیرا اطلاعات جدیدی از موشک «خلیج فارس» به عنوان مهمترین موشک بالستیک و مافوق صوت دریایی سپاه پاسداران از سوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه منتشر شد.

موشک خلیج فارس

سردار امیرعلی حاجی‌زاده با اشاره به اقدامات سرلشکر شهید حسن طهرانی‌مقدم در طراحی و ساخت این موشک اظهار داشت: وقتی موشک خلیج فارس در دومین تست خود، با دقت 30 متر به هدف شناور متحرک اصابت کرد، احساس کردیم موفقیت بسیار بزرگی به دست آورده‌ایم.

وی افزود: وقتی گزارش این کار خدمت حضرت آقا رسید، ایشان فرمودند اینکه دقت آن را به 30 متر رسانده‌اید، عالی است ولی خواسته من این است که دقت این موشک را بالا ببرید و به زیر 10 تا 15 متر برسانید.

حاجی‌زاده تاکید کرد: پس از این موضوع، کمتر از 6 ماه کارشناسان ما دقت این موشک را به 8.5 متر رساندند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اظهار داشت: با عملیاتی شدن موشک بالستیک خلیج فارس، شمارش معکوس پایان ماموریت قایق‌های توپ‌دار کشورهای فرامنطقه‌ای کلید زده شد.

شلیکموشک خلیج فارس

موشک هوشمند و بالستیک «خلیج فارس» یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کنند اما «خلیج فارس» با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

شلیک موشک خلیج فارس

شعاع برد عملیاتی موشک خلیج فارس 300 کیلومتر بوده و این موشک به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی، بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت موشکی که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

در آخرین ارتقای موشک خلیج فارس که در رژه نیروهای مسلح نیز به نمایش درآمده، این موشک می‌تواند از لانچرهای سه تایی شلیک شود که این موضوع توانایی مقابله این موشک با اهداف بیشتر را در آن واحد بالا می‌برد.

لانچر سه فروندی موشک خلیج فارس

سوخت موشک «خلیج فارس» جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

لحظه اصابت موشک خلیج فارس به هدف دریایی

بنا بر این گزارش، موشک خلیج فارس در تست‌های اولیه خود هدفی را مورد اصابت قرار داد که سطح مقطع آن یک دهم اهداف شناوری بزرگ مثل ناوهای هواپیمابر بود.

منبع: فارس





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir
فیلمنامه «بدوک» اثر مشترک سید‌مهدی شجاعی و مجید مجیدی 25 سال پس از تالیف از سوی انتشارات نیستان منتشر شد.

 

به گزارش علمدار بصیر: انتشارات کتاب نیستان فیلمنامه «بدوک» اثر مشترک نوشته شده توسط سید مهدی شجاعی، مجید مجیدی را منتشر کرد.
متن فیلمنامه بدوک که در قالب کتابی 77 صفحه‌ای منتشر شده در زمستان سال 67 و در زاهدان تالیف شده است. این اثر روایتی است از مظلومیت کودکان ایرانی ساکن منطقه سیستان و بلوچستان.
داستان بدوک روایتی از زندگی یک خواهر و برادر نوجوان به نام‌های جعفر و جمال است. آنها که پس از مرگ ناگهانی پدرشان، حیدر، مجبور به ترک روستا شده‌اند، توسط دلالی به نام ستار ربوده می‌شوند. ستار، جعفر را به عبدالله قاچاقچی می‌فروشد و جمال را با خود به پاکستان می‌برد. جعفر به همراهی بچه‌های دیگر برای عبدالله کالای قاچاق از پاکستان به ایران وارد می‌کند. او ضمن آشنایی با پسرکی پاکستانی ردپایی از خواهرش در پاکستان می‌یابد و تصمیم می‌گیرد با کمک دوستش نورالدین؛ خواهرش را نجات داده به ایران برگرداند. او به پاکستان می‌رود و از آنجا سوار قایقی می‌شود که به مقصد شیخ‌نشین‌ها در حرکت است، غافل از این که جمال، خواهرش در خانه عبدالله به سر می‌برد.
بدوک نخستین اثر سینمایی ساخته شده توسط مجید مجیدی است که برای اولین بار در سال 1370 در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمده است و تحسین بسیاری از منتقدان را نیز برانگیخت.
مجید مجیدی پیش از این در کتاب «در قلمرو دیدار» که رضا درستکار، یکی از منتقدان سینما، درباره او تالیف کرده است، درباره نوشتن این فیلمنامه و ساختن آن اظهار داشته است: «در سال ‌67 برای سفری 10 روزه و برای برگزاری یک جنگ ادبی به سیستان رفتم، در بازار زاهدان بچه‌هایی را دیدم که کالاهای زیادی را از مرز پاکستان آورده بودند و می‌فروختند. در مرز ایران و پاکستان شهری است به نام تفتان که محله‌ای دارد به نام شیرآباد که خانواده‌ها به دلیل فقر زیاد، دخترهایشان را با قیمت‌های بسیار پایین به پاکستانی‌ها می‌فروختند تا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فرستاده شوند... فروش دخترها سرآغاز ماجرا بود.
در همان منطقه شیرآباد خانه‌هایی بود که در آنها، به صورت دسته‌جمعی مواد مخدر مصرف می‌شد. من مخفیانه از این خانه‌ها فیلم گرفتم تا بتوانم بعدا یک مستند بسازم. بعد در برگشت به تهران با دوستان درباره ساخت یک فیلم داستانی بلند مشورت کردم... در ابتدا موافقتی در کار نبود، اما با سماجت و پیگیری من، آقای زم هم موافقت کرد؛ به شرطی که از تلخی‌هایش کم شود که با اختصاص هزینه اولیه حدود 6 میلیون تومان کار را شروع کردیم. من برای فیلمنامه بدوک به دوستی احتیاج داشتم که ادبیات و زبان نوشتن را خوب بشناسد و برای همین خاطر به سراغ سیدمهدی شجاعی رفتم که آن موقع داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری می‌کرد و از سال 1365 وارد حوزه هنری شد و مسئولیت انتشارات برگ را بر عهده داشت.
شخصیت جعفر را از بین بچه‌های شیرآباد پیدا کردم. این پسر به قدری بدوی بود که وقتی من او را برای آماده کردن به ساختمان 2 طبقه‌ای که اجاره کرده بودیم بردم، از پله‌ها می‌ترسید. واقعا از صفر شروع کردیم. از دادن آموزش‌های اجتماعی و ارتباطی و آشنایی آنها با زندگی حداقلی شهری تا مسائل مربوط به فیلم و ... فیلمنامه‌‌ای که من از روی آن کار می‌کردم، کمی تفاوت داشت با چیزی که به حوزه هنری منطقه داده بودم.
وقتی موضوع لو رفت، حساس شدند. عوامل انتظامی مرا گرفتند و به کلانتری محل بردند و تعهد گرفتند که کار را تعطیل کنم. ولی ما ادامه دادیم که تهدید به بازداشت کردند... بعد که فیلم آماده شد برای آقایان زم، تخت‌کشیان، سیدمرتضی آوینی و چند نفر دیگر نمایش دادیم. وقتی تمام شد، سکوت عجیبی حکمفرما شد. آقامرتضی با سرعت از استودیو خارج شد، آقای زم هم از پایان فیلم انتقاد کرد و گفت: قرار ما این نبود. من هم گفتم: به هر حال واقعیت این است. اگر غیر از این انجام می‌دادم، خیانت کرده بودم.
نیم ساعت بعد آقا مرتضی مرا خواست. وقتی وارد اتاقش شدم. مرا در آغوش گرفت و خسته نباشید گفت. علت خروجش را جویا شدم، گفت: این فیلم به قدری مرا تحت تاثیر قرار داد که نمی‌توانستم ثانیه‌ای درنگ کنم. ترجیح دادم، بغضم جایی دیگر بترکد. به من دلگرمی داد و بعدها نگاه حوزه هنری و به خصوص آقای زم را نسبت به قضیه تغییر داد.
بعدها موج مخالفت‌ها با این اثر به جایی رسید که وزیر ارشاد آن زمان نامه‌ای نوشت و دستور توقف حضور بدوک در جشنواره‌های خارجی را داد. آقای زم فیلم را به دفتر رهبری ارائه داد. بعد از آن که فیلم تمام شد، آقای خامنه‌ای فرمودند: «اگر این فیلم مبتنی بر یک درام شکل گرفته که هیچ، اما اگر براساس واقعیات باشد،‌ من حرف دارم.» آقای شجاعی گفت متاسفانه بدوک مبتنی بر واقعیات است. آقا برافروخته شده و از حاضران پرسیدند: «اگر این امر واقعی است،‌ چرا ما را مطلع نمی‌کنید؟» ایشان بلافاصله از آقای زم خواستند هر آنچه به عنوان مستند در این زمینه وجود دارد برایشان بفرستد... بعدها شنیدم قسمت عمده‌‌‌ای از این مشکل بحمدالله رفع شده است.»
فیلمنامه 77 صفحه‌ای «بدوک» در شمارگان 5 هزار نسخه و قیمت 5 هزار تومان منتشر شده است.
منبع: ابنا





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه 92/3/28 | نویسنده : alamdarbasir


 

تمامی حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمدار بصیر می باشد و انتشار مطالب با ذکر منبع مانعی ندارد.
طراحی و اجرا : مرکز فرهنگی صالحون